Edcamps: de ultieme vorm van kennisdeling

Het nieuwe fenomeen van een ‘onconferentie’ tilt het thema kennis delen naar een hoger niveau. Het gaat hierbij om conferenties die door en voor deelnemers worden georganiseerd, zonder een specifiek programma en met een volledig vrije structuur. Edcamp is zo’n onconferentie. Het is dé bijeenkomst voor docenten en betrokkenen bij het onderwijs om zich op dit gebied te ontwikkelen, inspiratie op te doen en natuurlijk kennis te delen.

Edcamp is een initiatief, opgezet in Amerika door de Edcamp Foundation. Inmiddels is dit fenomeen ook naar Nederlandse bodem overgewaaid. De conferentie wordt geïnitieerd en georganiseerd door deelnemers. Iedereen is vrij om een Edcamp te organiseren en iedereen die wil mag op de bijeenkomst een activiteit presenteren. De enige vereiste aan deze bijdrage is dat het over het onderwijs moet gaan.

Nu ook in Nederland
Patricia van Slobbe is meerdere malen betrokken geweest bij eerdere Edcamps. Zij was eerst docent Engels in het voortgezet onderwijs en vervulde later ook de rol van schoolleider. In 2015 stopte zij met lesgeven om Kultiv8 op te zetten en daarbinnen trainingen en workshops te verzorgen binnen het onderwijs. “In mijn tijd als docent kwam ik in aanraking met The Crowd, een vereniging voor en door docenten die elkaar ondersteunden in hun professionalisering. Daar leerde ik Frans Droog kennen”, vertelt Van Slobbe. Frans Droog is docent in het voortgezet onderwijs, aan het Wolfert Lyceum, en is tevens initiatiefnemer van EdcampNL. “Frans heeft een tijd in Amerika gewoond, daar bestaat het concept van Edcamps al veel langer.”

"De sfeer is uniek, omdat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om te komen."

Vanaf het begin ondersteunde The Crowd het concept van de Edcamps. De twee initiatieven hebben dan ook veel gemeen. “Net als binnen Edcamps, werd ook binnen The Crowd niets georganiseerd door het bestuur. Dit werd geheel overgelaten aan de deelnemers. Als vereniging faciliteerden wij de events door een platform te creëren voor de deelnemers, administratieve ondersteuning te bieden en aandacht voor de bijeenkomst te vergaren via social media. Dat werkt bij een Edcamp precies hetzelfde. Als je een locatie hebt met meerdere lokalen, beamers en koffie en thee kun je beginnen.” De eerste Edcamp was in Houten en was met meer dan tweehonderd aanwezige docenten zeker een succes te noemen. “Op hun vrije zaterdag nog wel!”

Op het laatste moment
Een Edcamp wordt van tevoren aangekondigd op de Edcamp-Wiki. Die is opgezet door Frans Droog en wordt nog steeds door hem up-to-date gehouden. Hier kunnen deelnemers zich ook inschrijven voor het evenement. Het inhoudelijke programma blijft tot op de dag zelf een verrassing. “We weten van tevoren alleen hoeveel lokalen er beschikbaar zijn en dat we bijvoorbeeld vijf rondes van dertig minuten willen vullen. Tijdens de inloop van de dag krijgen deelnemers ruim de tijd om het lege rooster in te vullen met activiteiten die zij willen presenteren. Sommigen willen vertellen over een concept dat zij in de klas hebben uitgeprobeerd, anderen willen een discussie starten en weer anderen willen echt actief aan de slag gaan met hun mededeelnemers. In eerste instantie denken mensen dat ze niets te vertellen hebben, maar gedurende de dag wordt het rooster steeds voller. Als genoeg mensen zich intekenen voor een activiteit, gaat die door.”

De presentaties en andere inhoudelijke activiteiten zijn niet de enige leermomenten van de dag. “Tijdens de pauze nemen deelnemers vaak iets lekkers mee om met elkaar te delen. Juist op de momenten tussendoor wordt er veel contact gelegd, kennis uitgewisseld en inspiratie opgedaan. Docenten zitten in hun klas altijd op hun eigen eilandje. Bij de Edcamp-bijeenkomsten kom je even uit die bubbel en kun je veel nieuwe ideeën opdoen. Je kunt in een veilige omgeving constructieve gesprekken voeren met mensen buiten je eigen kring. Dat is wat de Edcamps zo bijzonder maken.”

“Docenten zitten in hun klas altijd op hun eigen eilandje. Bij de Edcamp-bijeenkomsten kom je even uit die bubbel en kun je veel nieuwe ideeën opdoen.”

Altijd feest
De bijeenkomsten zijn altijd in het weekend. Misschien niet het uitgelezen moment voor docenten om een ‘onconferentie’ over onderwijs te volgen. Maar volgens Van Slobbe komt het de sfeer van de Edcamps alleen maar ten goede. “Wij noemen het altijd een onderwijsfeestje met onze onderwijsvrienden. De sfeer op deze bijeenkomsten is uniek, omdat mensen intrinsiek gemotiveerd zijn om te komen. Zij zien het als een investering in zichzelf en als een welbestede zaterdag. Veel deelnemers gaan daarna gezamenlijk uit eten en maken er echt een uitstapje van.”

Wie de volgende Edcamp organiseert, is altijd een verrassing. “Iedereen kan aangeven dat hij of zij een Edcamp wil organiseren. Ik heb al vaker gehoord dat organisatoren van een Edcamp bang zijn dat het programma niet wordt gevuld. Maar het programma blijft echt niet leeg! Docenten spreken graag over wat hen bezighoudt. Met zo’n Edcamp faciliteer je zelfontwikkeling en geef je de verantwoordelijkheid terug aan de deelnemers. Dan komt er energie vrij en krijgen docenten weer lol in het professionaliseren van hun onderwijsinstelling.”

Wil je meer weten over Edcamps? Kijk dan op de site: edcampnl.pbworks.com

EdcampNL

Anderen bekeken ook dit

Gedrag veranderen met gamificatie

Geplaatst: 13-09-2019 Gedrag veranderen met gamificatie

Er zijn talloze manieren om digitaal met anderen te communiceren en kennis te delen: via ...

“Het achtuurjournaal wordt ook niet ...

Geplaatst: 27-09-2019 “Het achtuurjournaal wordt ook niet beter als de nieuwslezer in mijn huiskamer staat”

Les via de webcam als oplossing voor het nijpende lerarentekort. Critici zien het als een ...

SLB-onderzoek onder onderwijsprofessionals

Geplaatst: 10-09-2019 SLB-onderzoek onder onderwijsprofessionals

Overgrote deel ondervraagden wil meer ICT-kennis en -vaardigheden opdoen Uit een onderzoek onder ...