De vijf opvallendste trends op het gebied van IT & Onderwijs op IPON 2020

Op 5 februari verzamelden honderden professionals in ICT en educatie zich in de vroege ochtend bij de Jaarbeurs in Utrecht. Allemaal met één doel: om op de hoogte te blijven van de laatste trends in onderwijs-ICT. Het thema van deze editie was onderwijsinnovatie en professionalisering. Wat waren de opvallendste trends van deze tiende editie van IPON? Wij vatten ze voor je samen.

Om tien uur werd IPON officieel afgetrapt door de Finse spreker Riku Alkio: leraar, ceo en oprichter van Seppo. Zijn boodschap luidde ’Challenge your students as players’. Naast zijn boodschap om leerlingen uit de dagen en door game-technologieën bij de les te houden, leverde IPON 2020 nog een aantal belangrijke trends op.

Het creëren van een adaptieve leeromgeving
‘One size fits none’. De eerste opvallende trend is het werken in een adaptieve leeromgeving, met de nadruk op gepersonaliseerd leren. Elke leerling doorloopt een ander ontwikkeltraject en heeft daardoor een ander soort scholing nodig. Leerkrachten komen in hun dagelijkse praktijk leerlingen tegen die met gemak door de lesstof gaan, maar ook leerlingen die wat extra hulp goed kunnen gebruiken. En dat binnen dezelfde groep! Adaptief digitaal onderwijs vormt hiervoor de oplossing. Met Snappet geeft de docent les vanuit de methode, maar werken de leerlingen individueel in de digitale leeromgeving. De leerkracht kan real-time de prestaties van zijn leerlingen volgen en eventueel extra instructies inplannen op niveau. Snappet was er al voor het primair onderwijs, maar is er nu ook voor het voortgezet onderwijs.

Ook bij Microsoft zien we deze manier van gepersonaliseerd leren terug. Via Forms kun je toetsen met zowel open vragen als meerkeuzevragen maken. Leerlingen kunnen een toets maken wanneer zij daar zelf klaar voor zijn. Verder kun je via OneNote digitaal peer-to-peer nakijken. Het is leerzaam voor leerlingen om elkaars werk te beoordelen.
 

Het stimuleren van creativiteit bij leerlingen
Niet iedereen is even creatief, maar iedereen kan creëren. Uit marktonderzoek blijkt dat creativiteit in 2022 een van de belangrijkste en meest gevraagde vaardigheden zal zijn van werknemers. Om de werkers van de toekomst voor te bereiden, biedt Apple gratis de boekenreeks Iedereen is creatief aan, te vinden in de Apple store. De boekenserie omvat een stapsgewijze handleiding hoe leerlingen spelenderwijs vaardigheden aanleren, zoals het editen van video's en het creëren van muziek. Elke leerling wordt een maker wanneer je technologie in zijn handen drukt.

Bij Adobe staat het toevoegen van creativiteit aan de les ook centraal. De meeste applicaties van Adobe zijn intuïtief en snel aan te leren. In een handomdraai maken leerling digitale collages of vlogs, leren ze digitaal tekenen, foto’s bewerken en presenteren.

"Het spannende element van games leent zich goed voor scholing."

Het pedagogisch vermogen van gamification
Daarnaast lag er op IPON veel nadruk op gamification. Game-based learning en het pedagogisch vermogen van mobiele technologie in het onderwijs zijn niet te onderschatten. Het spannende element van games leent zich goed voor scholing. Gamification bevordert zowel betrokkenheid bij de lesstof als de productiviteit in de les. Het spelen van games in teamverband vormt competentie, verwantschap en levert een gevoel van behaalde prestatie op. Daarbij bieden spellen leerlingen de mogelijkheid om onmiddellijk feedback te ontvangen. Lees bijvoorbeeld ook het artikel over het ontwerpen van games en het behalen van een certificaat met Unity
 

De digitalisering van een oudere generatie: digitale professionalisering
Het onderwijs van nu vergt leraren die goed overweg kunnen met de innovatieve en digitale infrastructuur. Verandering levert pas succes op als het integraal wordt aangepakt. Het is noodzakelijk om leraren ICT-tools te bieden en vaardigheden te leren om zo de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Het gebruik van ICT-toepassingen kan leiden tot meer gemotiveerde leerlingen, tijdwinst en betere onderwijsprestaties. Bij bijvoorbeeld Slim in de klas kunnen docenten en IT-medewerkers een training volgen waarbij ze leren om technologie in het onderwijs zo effectief mogelijk in te zetten.

Digitale geletterdheid
“Leraren streven naar een veilig en pedagogisch verantwoord leerklimaat.” Dit geldt ook in een digitale leeromgeving. Leraren hebben ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, computational thinking en informatievaardigheden nodig om leerlingen te begeleiden in het digitale burgerschap. Digitale vaardigheden ontwikkel je niet vanzelf. Daarbij spelen de maatschappelijke achtergronden van de leerlingen en hun socio-culturele omgeving een rol. Elke leerling heeft een ander startpunt. Digitale professionalisering is van belang om de digitale kloof te overbruggen. Lees over de positieve effecten van e-portfolio’s in de klas via Effect e-portfolio in basisonderwijs (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek)​.

 

Slim in de klas

Anderen bekeken ook dit

Houd overzicht over alle mobiele ...

Geplaatst: 07-02-2020 Houd overzicht over alle mobiele devices op school met Mobile Device Management

Voor scholen is de aanschaf van alle laptops en tablets een grote investering. Om die reden ...

Gamification: het middel om leerlingen ...

Geplaatst: 25-02-2020 Gamification: het middel om leerlingen bij de les te houden?

Hoe motiveer je een leerling anno 2020? Leerlingen vinden lessen volgens een methode vaak ‘saai’ ...

Blockchange: de cijferlijst van de ...

Geplaatst: 19-02-2020 Blockchange: de cijferlijst van de toekomst?

‘Als u weet wat blockchain is, steek dan uw hand omhoog’, stelt Wim Pelgrim, docent ...