De gemoedstoestand van je leerling meten: het komt eraan!

Welke trends zullen de komende jaren de boventoon voeren op IT-gebied in het onderwijs? Jeroen Borgsteede, directeur van SLBdiensten en SLIM.nl, ontdekte het op de internationale technologiebeurs EdTechXEurope in Londen. Wat viel hem op? Een blik in de toekomst van het onderwijs aan de hand van vijf niet te missen trends!

Machine learning en Artificial Intelligence
“De ontwikkeling van lesmateriaal en technologie gaat in golven. Lange tijd ging het daarbij over digitaliseren. Deze overstap van boeken naar digitaal aanbod, ooit als een revolutie gezien, is nu nog steeds gaande. Wanneer dat materiaal uiteindelijk allemaal digitaal beschikbaar is, ben je als school in staat om de leerling meer op maat te bedienen.

Daar sloot deze beurs feilloos bij aan. Zo werd er gesproken over de kansen van artificial intelligence en machine learning. Hoe kan de intelligentie in de software nóg beter worden, zodat leerlingen nog meer op maat bediend kunnen worden? De techniek moet zelf gaan bepalen of een leerling bepaalde sommen nog vaker moet oefenen.” Belangrijk blijft natuurlijk de vraag van wie de data is die met dit leren wordt gegenereerd.

“Coding is the new English”

“Op de beurs werd vooral gekeken naar de positieve eigenschappen van deze ontwikkelingen. Want de overtuiging heerst dat je als docent of school in theorie voor iedereen het optimale leerpakket kunt maken. Of je nou heel snel of heel langzaam antwoordt of veel of weinig goed hebt: alle potentie kan beter benut worden.”

Neurotech
“Het is een term die misschien klinkt als sciencefiction, maar de grote techreuzen zijn er al jaren mee bezig: neurotech. Het gaat een stapje verder dan artificial intelligence en machine learning. Met  neurotech kun je leren nog persoonlijker maken door bijvoorbeeld te kijken naar iemands emotionele staat.

Denk bijvoorbeeld aan het meten van het energielevel van een leerling. Dit moet ervoor zorgen dat leerlingen optimaal kunnen leren. Dit is er overigens niet van vandaag op morgen, al is het alleen maar omdat het enorme investeringen vergt.” Ook hier zijn natuurlijk tal van vragen relevant rond het verzamelen en gebruiken van data over gebruikers.

Nanolearning
“Na de MOOC’s lijkt micro- of nanolearning ‘the next big thing’. Het idee erachter is dat het heel wenselijk is, om los van de opleiding of de werkvloer, heel korte opleidingen te volgen die je in korte tijd af kunt werken om zo kennis of vaardigheden op te doen. Maar een heleboel nano-opleidingen bij elkaar zou je eigenlijk ook moeten kunnen stapelen tot bijvoorbeeld een master.”

“In het vo wordt al jaren een discussie gevoerd: gaat een leerling puur voor een havodiploma of kan hij naar wens ook sommige vakken op vwo-niveau volgen? Moet je niet op die manier je eigen diploma samen kunnen stellen? Nano-opleidingen zijn daar misschien wel het ultieme voorbeeld van.”

“Een heleboel nano-opleidingen bij elkaar zou je moeten kunnen stapelen tot een master”

Coding
“Hoewel je er kanttekeningen bij kunt plaatsen, vond ik de uitspraak ‘Coding is the new English’ heel interessant. Het haakt een beetje aan bij de heersende gedachte dat we niet weten wat de toekomstige banen van de huidige leerlingen worden. Maar wat we wel weten, is dat de wereld van nu draait om software en data. Daar zit dus een deel van die banen. Natuurlijk werd ook de vraag gesteld of we leerlingen kennis of juist vaardigheden aan moeten leren. En als gekozen wordt voor het laatste: wat zijn dan die vaardigheden? Coderen lijkt daarbij in ieder geval niet meer weg te denken.”

“Opvallend vond ik ook de focus op creativiteit. Er werd verwezen naar een onderzoek waaruit bleek dat als je honderd kinderen op een rij zet, 98 daarvan waanzinnig creatief zijn. Maar van datzelfde aantal volwassenen is maar een paar procent net zo creatief. Wat is er in die tussentijd mis gegaan? Hoe spijtig is dat, zeker als je bedenkt dat creativiteit ons vooruitbrengt!”

Focus op mobiele toepassingen
“Een ontwikkeling om echt niet te vergeten is die van mobiele toepassingen. Alle bedrijven die zichzelf presenteerden op de beurs focusten daarop. Vrijwel niemand sprak nog over de pc.”

“Om dergelijke ontwikkelingen en trends te blijven volgen blijf ik het nuttig vinden om een dagje uit te trekken voor de EdTechXEurope,” concludeert Borgsteede.

 

Anderen bekeken ook dit

Gemengd netwerk GSG Guido kenmerkt ...

Geplaatst: 28-06-2019 Gemengd netwerk GSG Guido kenmerkt zich door keuzevrijheid

Hoe vorm je een netwerk waarbinnen niet alleen Microsoft-apparaten functioneren, maar leerlingen en medewerkers ook ...

Vijf trends tijdens Microsoft Inspire

Geplaatst: 27-08-2019 Vijf trends tijdens Microsoft Inspire

Elk jaar reist Charles Stork, directeur binnen SLBdiensten, af naar Microsoft Inspire. Dit jaar vond ...

NK Office: meesterschap in Word ...

Geplaatst: 11-06-2019 NK Office: meesterschap in Word of Excel levert reis New York op

Alleen de beste van de beste scholieren deden mee. Gewapend met hun certificaat in Word ...