De ECO-SHOW: sketches, explosies en economielessen

Docenten die hun lessen filmen en op YouTube plaatsen, dat is anno 2018 niets nieuws. Dit doen door middel van sketches en met special effects is dat wel. In 2014 zette een groep van vijf leraren de ECO SHOW op om leerlingen op een grappige manier meer over economie te leren. Brein achter het kanaal was economiedocent René Katerbarg.

Het begon eigenlijk allemaal met praktische probleem voor de eindexamens zes jaar geleden. Het vmbo-eindexamen viel toen heel ongunstig. Net daarvoor hadden de leerlingen op het Hondsrug College in Drenthe twee weken meivakantie gehad en door alle andere vrije dagen in die periode hadden ze ineens vijf weken geen economie. René Katerbarg zat hier mee. Hij wilde zijn leerlingen goed voorbereiden, maar kreeg hier nu de kans niet voor. “In die tijd werd het makkelijker om zelf YouTube-video’s online te zetten.

JORTgeschiedenis werd toen een heel populair lerarenkanaal en was voor mij een reden om iets soortgelijks voor economie op te zetten.” Katerbarg begon heel simpel met het filmen van PowerPoint-presentaties, maar het werkte als een trein. “Toen ik na de examens de resultaten van Cito terugkreeg, bleek dat mijn leerlingen bovengemiddeld hadden gescoord in vergelijking met vmbo-leerlingen in de rest van het land”, zegt Katerbarg.

De geboorte van de ECO SHOW
In 2014 kregen alle docenten op het Hondsrug College een iPad. Op de iPad staat iMovie, een programma waar je makkelijk zelf video’s mee kunt maken. “Voor de grap heb ik toen een keer een horrortrailer over verdwenen toetsen gemaakt. Daar werd super enthousiast op gereageerd door onze leerlingen. De video werd massaal gedeeld. Flauwe onzin werkt goed, bleek toen.” Katerbarg besloot de ‘flauwe onzin’ te combineren met de YouTube-lessen. Hij kocht een greenscreen en stuurde een twitterbericht naar natuurkundedocent Rob van Bakel voor tips. Katerbarg: “Rob had al een YouTube-kanaal over natuurkunde en heeft mij geholpen met het opzetten van mijn eigen kanaal.” Het gevolg was een reeks YouTube-tutorials die vol zat met grappige sketches waar je ook nog wat van leerde. Dat was het begin van de ECO SHOW.

De reacties
De show werd al snel een succes. Leerlingen reageerden heel enthousiast en konden geen genoeg krijgen van de video’s. Maar de ECO SHOW is niet alleen op het Hondsrug College populair, het kanaal wordt door leerlingen en docenten door heel Nederland gebruikt. Katerbarg: “Ik hoor regelmatig van andere economiedocenten dat zij de video’s tijdens de lessen aan leerlingen laten zien en ze na afloop onze quiz laten maken. Als je de video’s via onze site bekijkt, krijg je na afloop namelijk een aantal vragen over de aflevering om te kijken of je de stof goed begrepen hebt.”

Een dag voor het vmbo-examen kregen we zo’n 28.000 views op onze video’s, bijna dertig keer zoveel als gemiddeld.

Doel
De video’s werden in eerste instantie gemaakt ter ondersteuning van de eindexamens, maar de ECO SHOW is allang niet meer alleen bedoeld ter voorbereiding op de examens. De makers willen leerlingen door heel Nederland op een laagdrempelige manier meer over economie leren. Katerbarg: “De eerste afleveringen van de ECO SHOW gingen wel over de belangrijkste examenonderwerpen, maar daarna zijn we ook afleveringen gaan maken over andere economische begrippen en fenomenen.” Hoewel de video’s door het hele jaar heen goed bekeken worden, ziet de docent voor de eindexamens altijd wel enorme pieken op het YouTube-kanaal. “Dit jaar zagen we een dag voor het vmbo-examen dat we zo’n 28.000 views kregen op onze video’s, dat is bijna dertig zoveel als gemiddeld”, aldus Katerbarg.

Wie zitten erachter?
René Katerbarg is de ECO SHOW gestart met vier andere docenten: één andere economiedocent, twee natuurkundedocenten en een docent Engels. Het script schrijft Katerbarg met de andere economiedocent, Jeroen Lamberts. De andere docenten kunnen hier dan nog op reageren. Over het filmen doen de mannen één of twee dagen en vervolgens is Katerbarg zo’n twintig tot dertig uur bezig met het editen van de video. “Er gaat veel tijd zitten in de nabewerking; dat komt met name door de special effects in de video’s. Ik merk ook dat ik hier steeds perfectionistischer in word”, zegt Katerbarg. “In het eerste half jaar waren we minder kritisch en maakt we meteen vijf video’s. Nu maken we er zo’n vier of vijf per jaar.” Het ECO SHOW-team is ook van plan afleveringen over natuurkunde te maken. Katerbarg: “We hebben al één aflevering gemaakt en zijn van plan hier in de toekomst mee verder te gaan.”

Kijk ook op: www.deecoshow.nl

Anderen bekeken ook dit

Boardroom-game brengt gesprek binnen scholen ...

Geplaatst: 20-03-2019 Boardroom-game brengt gesprek binnen scholen over security op gang

Het Security Awareness-evenement op donderdag 14 maart in Rotterdam was bij uitstek de gelegenheid voor ...

Nieuwe privacytool gaat scholen veel ...

Geplaatst: 19-02-2019 Nieuwe privacytool gaat scholen veel tijd besparen

Privacy op School helpt scholen door het hele land met het 'AVG-proof' maken van hun ...

Drie vragen aan... Lucelle Deneer-Comvalius

Geplaatst: 16-07-2019 Drie vragen aan... Lucelle Deneer-Comvalius

Lucelle Deneer-Comvalius, leraar van het jaar 2019, geeft maatschappijleer op het Christelijk College Groevenbeek in ...