Programmeeropleiding Codam van start

In januari 2019 gaan de eerste geselecteerde studenten van start bij Codam, de gloednieuwe codingschool op het Amsterdamse Marineterrein. Codam is een kosteloze programmeeropleiding zonder leraren die 24/7 open is. De 80 studenten die gaan starten, waarvan een vierde vrouw, zijn gekozen gedurende twee selectieperiodes van ieder 120 kandidaten. In februari 2019 volgt nog een derde ronde van 120 kandidaten. Wij spraken met Codam-directeur David Giron over zijn visie op dit onderwijs van de toekomst.

Codam is een coding college middenin Amsterdam, met een voor Nederland nieuw basisprincipe: er zijn geen leraren en de studenten leren van elkaar door samen programmeerproblemen op te lossen. Het is een initiatief van Corinne Vigreux – onderneemster en medeoprichter van TomTom. Vigreux’s stichting Codam neemt de kosten van de opleiding en het studiegeld voor haar rekening. Studenten betalen niets en kunnen, wanneer dat nodig blijkt, in aanmerking komen voor beurzen voor bijvoorbeeld levensonderhoud en onderdak. Codam maakt gebruik van de innovatieve lesmethode van het Franse 42. Deze opleiding werd in 2017 uitgeroepen tot beste codeerschool van de wereld. “Aan de oprichting van 42 in 2013 in Parijs liggen dezelfde beweegredenen ten grondslag als aan de oprichting van Codam”, vertelt Codam-directeur David Giron, die betrokken was bij de start van 42. Giron: “Aan de ene kant is er een grote vraag naar goede programmeurs. Aan de andere kant zijn er veel jongvolwassenen die niet goed weten wat voor opleiding ze willen volgen of welk werk ze willen of kunnen gaan doen. Ook zijn er mensen die niet de financiële mogelijkheden hebben om een studie te volgen. Graag beantwoorden wij de vraag naar programmeurs en helpen we jongeren op weg naar een glansrijke carrière.”

“Falen hoort bij het proces en leren is absoluut geen race”
Het Codam-onderwijssysteem is ‘game-based’. In de praktijk betekent dit dat je tijdens de studie met je medestudenten programmeerprojecten afrondt die je vervolgens door andere studenten laat beoordelen. Alle projecten worden digitaal gedaan en het gebouw is 24/7 open, zodat iedere student zelfstandig op zijn of haar eigen tempo kan studeren. Want fouten maken draagt ook bij aan je leerproces. Vanuit deze filosofie zijn er geen leraren aanwezig en beschikt Codam enkel over ondersteunend personeel. “We doen niet aan traditionele lessen, rapportcijfers en herkansingen waar je dan maanden op moet wachten. We leiden studenten dan ook niet op voor een diploma of certificaat, maar wel voor een kans om als programmeur aan de slag te gaan. Wij geloven namelijk dat je het beste leert programmeren als je veel samenwerkt met je medestudenten en spelenderwijs je vaardigheden ontwikkelt”, aldus Giron. 

Bij Codam is het hogere doel dan ook niet dat je tien programmeertalen die nu populair zijn beheerst, of bewijst dat je voldoende aanwezig bent in het leslokaal. “In het reguliere hogere onderwijs luister je naar je leraar, doe je examen en ben je in de regel na twee jaar alles wat je uit je hoofd hebt geleerd weer vergeten. Je kunt aantonen dat je op de universiteit zat, maar de stof is weer weggezakt. Daarom kiezen wij er liever voor om de leerlingen iets mee te geven dat ze in de praktijk als tool kunnen gebruiken. Wij willen dat onze studenten straks in staat zijn om in de toekomst met technologie te kunnen werken die nog niet eens bestaat. Dit is mogelijk als ze beseffen dat ze bij een probleem zelfstandig op zoek kunnen gaan naar de oplossingen die op dat moment voor handen zijn.”

Om dat te kunnen, is de visie bij Codam dat je met vallen en opstaan leert flexibel en oplossingsgericht te zijn. Op een bepaald moment in de studie moeten zeven studenten samenwerken aan een project. Giron: “De kans dat zo’n project faalt, is heel groot. En dat is precies de meerwaarde. Na een paar gefaalde pogingen, beseffen ze dat je taken moet onderverdelen of een projectleider moet toewijzen. Zo draag je niet alleen bij aan het programmeren, maar ook aan scrum- of agile-vaardigheden. Het gaat er dan ook niet om dat je alle 21 projecten die je tijdens je studie bij Codam afrondt in de gemiddelde studietijd van 3,5 jaar doorloopt. De bestemming is een mooie IT-carrière, maar de weg daarnaartoe is absoluut geen race.”

De bestemming is een mooie IT-carrière, maar de weg daarnaartoe is absoluut geen race.

Alles behalve een Franse slag
Op de vraag of het geen toeval is dat de geestelijk vader van 42 de initiatiefneemster achter Codam en hijzelf alle drie Frans zijn, glimlacht Giron. “Dat is puur toeval. De behoefte aan goede programmeurs met een diverse achtergrond is een behoefte die niet alleen in Frankrijk, maar wereldwijd bestaat. Daarom worden er verspreid over de hele wereld, samenwerkingsverbanden met 42 gesloten. Codam zelf heeft een licentieovereenkomst met deze programmeerschool. “Dit betekent dat we gebruikmaken van het curriculum, de systemen, de procedures en de filosofie van 42, maar niet exact hetzelfde zijn. Zo hebben we eigen keuzes gemaakt wat betreft branding, staf en het gebouw. Daarbij vinden we het enorm belangrijk dat tenminste de helft van de studenten vrouwen zijn."

Liefst 50 procent vrouwelijke studenten
Codam onderstreept nadrukkelijk het belang van vrouwelijke studenten. Giron: “We willen een afspiegeling van de maatschappij nastreven bij Codam; qua geslacht, afkomst en achtergronden. Onder andere vanuit een gelijkheidsbeginsel en om iedereen die graag wil programmeren een kans te geven. Maar daarnaast is er een net zo evidente reden: met alleen maar mannen in design- of ontwikkelteams sluit je in je output de helft van je doelgroep uit. Er bestaat een verhaal over de eerste airbags-fabrikant die er achter kwam dat zijn airbags meer verkeersslachtoffers voorkwamen onder mannen dan onder vrouwen. Dat kwam omdat er in het ontwerpproces alleen maar mannen waren betrokken. De afgelopen dertig jaar waren programmeurs over het algemeen jonge witte mannen. Er was sprake van een ‘self-fitting loop’. Maar als je de input van een bedrijf meer divers maakt, wordt je output ook meer divers. Dit is een traag proces, maar alle beetjes helpen om het internationale diverse netwerk aan IT-talenten uit te breiden. It’s time to spread the word. Het maakt dus niet uit wat je achtergrond is, waar je vandaan komt en in hoeverre je al verstand hebt van programmeren. Als je maar bereid bent om samen te werken, doorzettingsvermogen hebt en graag in oplossingen denkt.”

Anderen bekeken ook dit

Ouders willen verplicht onderwijs over ...

Geplaatst: 19-11-2018 Ouders willen verplicht onderwijs over internetveiligheid voor kind

Van de Nederlandse ouders maakt 73 procent zich zorgen over wat hun kinderen allemaal tegenkomen ...

Vier handige educatieve apps voor ...

Geplaatst: 08-11-2018 Vier handige educatieve apps voor gebruik in de klas

Er verschijnen steeds meer apps die de lessen interessanter, interactiever en leuker maken.  We kozen ...

Microsoft Translator: handige tool voor ...

Geplaatst: 23-11-2018 Microsoft Translator: handige tool voor vertalingen

Soms zijn er van die handige tools waar je het bestaan niet van kent en ...