BETT 2019: EdTech-leveranciers zetten in op digitale vaardigheden leerlingen

BETT is hét internationale event op het gebied van leren en technologie (EdTech). In Londen bezochten zo'n 35.000 bezoekers dit jaar de beurs tussen 23 en 26 januari, waar bijna duizend innovatieve onderwijspartners en -leveranciers aanwezig waren.

Wie BETT bezoekt struikelt bijna overal in de enorme evenementenhal van London Excel over de vele robots die er rondrijden. Tal van leveranciers van doe-het-zelf robot-bouwpakketten en andere oplossingen voor STEAM-onderwijs (wat staat voor Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics) waren vertegenwoordigd. Kortom, smullen voor technologieliefhebbers. Voor filmliefhebbers overigens ook, door de aanwezigheid van de originele DeLorean-auto uit de film ‘Back to the Future’ (voor de gelegenheid omgedoopt tot de slogan 'BETT to the Future'). Geparkeerd voor het hoofdpodium - de BETT Arena - was het mogelijk hier met een VR-headset een ritje door de tijd te maken.

Impuls voor EdTech
Eenmaal bijgekomen van onze achtervolging door een T-Rex, het bekijken van de bouw van de piramides in het Oude Egypte en een bezoek aan de eerste aarde-kolonie op de maan in het jaar 2069, werd het tijd voor serieuzere zaken. De Britse onderwijsminister Damian Hinds opende BETT samen met Caroline Wright, directeur-generaal van BESA, de brancheorganisatie van onderwijsleveranciers. Hinds kondigde hierbij een tien miljoen ponden tellend innovatiefonds aan voor EdTech. Het programma kent een tiental doelen, waaronder het helpen van docenten bij het voorbereiden van hun lessen, betere communicatie naar ouders van leerlingen en het tegengaan van plagiaat. Maar de voornaamste gedachte is dat EdTech een impuls moet geven aan het verminderen van de administratielast voor docenten en scholen en het verbeteren van onderwijsresultaten.

Impulsen als deze zijn hard nodig. De onderwijsminister vertelde soms nog het gevoel te hebben "dat het 1987 is". Er zijn briljante innovaties, "maar wat we nodig hebben is het maken van verbindingen". Onderwijsorganisaties en makers van EdTech moeten meer inzetten op partnerschappen. Wat betreft het aanbod van interessante leveranciers: daarover was tijdens BETT niets te klagen. Op de beursvloer opende zich een ware EdTech-schatkamer. Daaronder uiteraard de 'usual suspects' die ook in Nederland actief zijn op de onderwijsmarkt, zoals Microsoft, Adobe en Google, maar ook vele partijen die hier nog niet actief zijn. Dit geldt vooral voor producenten van makerspaces, STEAM- en STEM-lesmaterialen. Soms waren de stands ronduit verrassend, zoals Chord Hero, dat een zelfbouw-ukelele aanbiedt inclusief app voor het muziekonderwijs. Maar wat vooral opviel waren de vele DIY-kits, vaak gebaseerd op relatief goedkope componenten als de Micro:bit, Arduino en Raspberry Pi die leerlingen in primair en secundair onderwijs vaardigheden bijbrengen op het gebied van programmeren en andere 21st century skills (o.a. Ubtech, Weeemake, PlayCode, Tetrix, DFRobot, Kano, Airgineers).

De drie grote spelers
Een bezoek aan BETT is natuurlijk niet compleet zonder bezoek aan de stands van Microsoft en Adobe, die groot uitpakten tijdens het event met tal van workshops en productdemonstraties. Adobe presenteerde onder meer een nieuwe toevoeging aan haar Creative Suite: Adobe Spark. Deze bestaat uit drie apps (Post, Page en Video), die krachtige presentatie- en storytelling-mogelijkheden bieden. En nog meer goed nieuws: voor scholen is Spark gratis. Microsoft demonstreerde onder meer TeacherDashboard, dat deel uitmaakt van Office 365 en een integratie heeft met het in Nederland al veel gebruikte Microsoft Teams. TeacherDashboard (voor docenten gratis te proberen op www.teacherdashboard365.com/class) is volgens het softwarebedrijf uit Redmond ideaal voor het creëren en delen van opdrachten, het bijhouden van vorderingen van leerlingen en het automatiseren van notificaties voor studenten en hun ouders/verzorgers.

Gratis lespakketten
Op het gebied van innovaties was er dus weer van alles te beleven tijdens BETT. En de connectie met leerkrachten en leerlingen werd zeker niet vergeten. Er werden diverse gratis lesmaterialen gepresenteerd waarmee iedereen digitale vaardigheden kan aanleren, bijvoorbeeld iDEA (een initiatief van het Britse hertogdom van York) en iamtheCODE. Zeker interessant waren ook de vijftien gratis STEM-lespakketten van Microsoft, waarmee leerlingen in het voortgezet onderwijs met behulp van goedkope materialen als karton en koperdraad interessante modellen bouwen. Zo kunnen zij een robothand bouwen of ontdekken hoe haaien zich voortbewegen in de zee. Dit vraagt echter wel om een andere, meer persoonlijke aanpak van lesgeven.

Inspirerend in dit opzicht was de presentatie van Simen Spurkland, een docent wiskunde, maatschappijleer en muziek op een middelbare school in de Noorse plaats Vøyenenga die als gevolg van iPad-onderwijs sinds 2011 zijn lessen radicaal omgooide. Lezingen voor de klas geeft hij niet meer, maar hij is een 'facilitator' geworden die vooral de klas vragen stelt in plaats van andersom. "Geen gemakkelijke verandering, maar de gegroeide motivatie onder leerlingen laat mij zien dat de keuze voor creativiteit in de klas en meer 'engagement' met leerlingen de juiste is." Daarmee onderstreepte hij nogmaals de boodschap waarmee BETT 2019 begon, namelijk dat niet alleen innovaties belangrijk zijn, maar juist het maken van verbindingen in het onderwijs nodig is.

Anderen bekeken ook dit

NOT 2019 geeft een kijkje ...

Geplaatst: 01-02-2019 NOT 2019 geeft een kijkje in ‘de school van de toekomst’

Van dinsdag 22 tot zaterdag 26 januari was het in de Utrechtse Jaarbeurs tijd voor ...

Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick ...

Geplaatst: 18-01-2019 Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick Koning

Zo’n tien jaar geleden merkte schoolcoördinator Patrick Koning op dat zijn leerlingen op het Koning ...

De verborgen wereld van beelddenkers ...

Geplaatst: 24-01-2019 De verborgen wereld van beelddenkers in ons talige lessysteem

Er zijn kort door de bocht twee soorten mensen in de wereld: beelddenkers en talige ...