Vijf tips om veilig te internetten

In het klaslokaal begeven docenten en leerlingen zich vaak op internet. Natuurlijk is het van belang dat dit veilig gebeurt. Maar hoe zorg je ervoor dat je veilig kunt internetten? Met deze vijf tip-and-tricks helpen we je op weg om veilig het internet op te gaan.

1. Een veilig netwerk
Stap één van veilig internetten is je draadloze (bedrijfs)netwerk beveiligen met een wachtwoord. Criminelen kunnen via je onbeveiligde netwerk toegang krijgen tot je apparaat en persoonlijke informatie stelen. Het beveiligen van je netwerk vormt de eerste horde in deze strijd. Het is onverstandig om gebruik te maken van openbare en onbeveiligde netwerken. De beheerders van deze netwerken kunnen mogelijk zien wat je doet op internet en welke (gevoelige) gegevens je verstuurt.

2. Bescherm je device tegen virussen
Kijk uit voor virussen, malware en ransomware. Voorkom besmetting door regelmatig een virusscan uit te voeren op je device met je virusbescherming en bescherm zo je gevoelige gegevens. Sommige gratis antivirusprogramma’s doen het bijna net zo goed als de betaalde. Dus het hoeft in principe niets te kosten.

3. Minimaal een hoofdletter
Een wachtwoord is een vereiste voor veel websites en programma’s. Blijf weg van eenvoudige wachtwoorden, zoals je moeders verjaardag of je qwerty123. Het is belangrijk dat je een complex wachtwoord kiest. Een sterk wachtwoord bestaat uit een combinatie van hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens. En het is langer dan tien letters. Denk hierbij aan: 6do#F5xwYS!9vM@X2ap. Let hierbij op dat je hetzelfde wachtwoord niet gebruikt voor alles. En, misschien een logische, maar geef je wachtwoord niet aan wildvreemden.

4. Internet vergeet niets
Het lijkt vanzelfsprekend dat leerlingen goed overweg kunnen met internet, maar niets is minder waar. Veel leerlingen staan onvoldoende stil bij hun online aanwezigheid. Vraag je leerlingen om zichzelf te googelen en zie wat daar allemaal uitkomt. Het is cruciaal dat leerlingen zich bewust worden van hun digitale ‘voetafdruk’, om hier een weloverwogen, zelfstandig oordeel over te vormen. Leer hen dat wat zij publiceren op internet daar permanent achterblijft. Help hen met behulpzaam en vriendelijk digitaal burgerschap, zodat positieve berichten als eerste worden gevonden wanneer hun naam wordt gegoogled. Leer je leerlingen over privacy-instellingen en om online niet te veel persoonlijke informatie te delen.

5. No filter
Om ongewenste berichten te mijden, kies je voor een internetfilter. Met een internetfilter kun je ongewenste sites dichtzetten, waardoor content over geweld, erotiek en gokken verleden tijd wordt. Er zal geen leerling meer in de verleiding komen om te klikken op ‘win hier een gratis iPhone 11’ en zo onbewust een virus downloaden, dat het schoolnetwerk platlegt. Vaak levert je internetleverancier een internetfilter.

Anderen bekeken ook dit

Leren op afstand met Teams

Geplaatst: 19-03-2020 Leren op afstand met Teams

Scholen blijven sowieso tot en met 6 april gesloten, om verdere verspreiding van het coronavirus ...

Lesgeven op afstand: hoe pak ...

Geplaatst: 13-03-2020 Lesgeven op afstand: hoe pak je dat aan?

De opmars van het Corona-virus is ontvangen met strenge maatregelen. In Nederland zijn de scholen ...

Lesgeven op afstand op CSG ...

Geplaatst: 24-03-2020 Lesgeven op afstand op CSG Willem van Oranje (deel 2)

Door het hele land proberen docenten uit te vogelen hoe zij de online leeromgeving het ...