Vier voordelen van het gebruik van Microsoft OneNote in de klas

Microsoft OneNote, hét digitaal notitieblok: veel leerlingen en docenten hebben er wel van gehoord, maar wat kun je er precies mee? Marieke Vreeswijk is havo- en vwo-docent scheikunde op de CSG Willem de Zwijger in Schoonhoven. Ze heeft veel noten op haar zang, als het gaat om de voordelen van Microsoft OneNote. Tijdens de onderwijsinnovatiebeurs IPON 2018 benoemde ze de vier grootste voordelen van werken met Microsoft OneNote in de klas. 

Microsoft OneNote is een digitaal notitieblok waarin je kunt schrijven, tekenen en samenwerken met anderen. Leraren kunnen OneNote gebruiken om lesplannen te organiseren in digitale notitieblokken. Ze kunnen lesmateriaal interactief digitaal beschikbaar maken, eenvoudig opdrachten toewijzen en toetsen geven. Op verschillende manieren kunnen ze feedback geven op de aantekeningen en gemaakte opdrachten en toetsen van leerlingen. Bovendien hebben ze een centraal overzicht van wie wel en niet huiswerk heeft ingeleverd. Leerlingen kunnen in OneNote samenwerken, bestanden delen en hebben een centrale plek om hun opdrachten in te leveren.

Het zijn nog maar enkele van de vele mogelijkheden van Teams en OneNote Class Notebook van Microsoft om de samenwerking en communicatie in en buiten de klas eenvoudiger, efficiënter en toegankelijker te maken. Marieke Vreeswijk schetste op de IPON 2018 de vier belangrijkste voordelen. 

1.    Ieder zijn eigen tempo en niveau
“Ik laat leerlingen zelf in OneNote hun werkzaamheden plannen en in hun eigen tempo werken. Niet iedereen hoeft hetzelfde af te hebben. Er zit differentiatie in tempo, maar ook in niveau. Zo zijn er binnen mijn lessen opdrachten voor leerlingen die extra hulp nodig hebben, normale opdrachten en extra uitdagende opdrachten. In OneNote geef ik de verschillende opdrachten in specifieke gekleurde blokken weer, om ze van elkaar te onderscheiden. Overzichtelijk voor mij en voor de leerlingen zelf.”

2.    Vrije keuze in extra ‘quests’ 
“Leerlingen kunnen naast bovenstaande opdrachten binnen mijn vak scheikunde ook side quests kiezen in OneNote. Dit zijn niet-verplichte opdrachten; vaak drie per hoofdstuk. Vaak een creatieve quest, een theoretische quest en een praktische quest. Voor de leergierige scholieren een uitkomst. Zo kunnen ze extra oefenen en leren op de manier die voor hen prettig is. Dit doen ze in OneNote Classroom. Iedere leerling heeft daarin een eigen mapje. Als ze aan een quest beginnen, zetten ze in de titel de naam van de quest. Ik zoek dan op de naam van de quest en zie direct wie welke quest heeft gedaan.” 

3.    Evalueren kun je leren
“Leerlingen vullen zelf in OneNote evaluatiebestanden in na het maken van hun lessen. Ik kan dan goed bijhouden welke stof individueel en welke stof klassikaal besproken moet worden. Wat OneNote hierbij ideaal maakt, is dat je in het programma al je tools samen kunt brengen. Zelfs als je programma’s wilt inzetten – zoals forms, bookwidgets, quizlets – die niet standaard in OneNote staan, is dit geen probleem. Je kunt links van andere programma’s embedden en programma’s binnen OneNote combineren. Dat maakt evalueren zo eenvoudig. De leerlingen hoeven niet in allerlei programma’s te werken en daar hun specifieke evaluatie in te vullen. In OneNote is er één centrale plek waarin alles voor ze samenkomt.”

4.    Vooruitgang makkelijk bijhouden
“In OneNote heb ik mapjes gemaakt om het werk van leerlingen in te zien; net als hun opdrachten en meetrapporten. Door hun persoonlijke mapjes te bekijken, zie ik hoe ze hun werk maken. Alle inleveropdrachten staan hierbij op een rij en raken niet kwijt. Dus leerlingen kunnen nooit als smoes opgeven dat hun huiswerk is kwijtgeraakt en ik loop ook minder risico’s dat het ingeleverde huiswerk verdwijnt. Het biedt overzicht, structuur en vooral veel gemak.”

Zelf aan de slag met OneNote in de klas?
Tijdens de speciaal voor docenten ontwikkelde training Teams & OneNote in de klas krijg je de handvatten aangereikt om zelf snel stappen te zetten. Meer weten over de mogelijkheden van Microsoft Office 365? Lees dan de whitepaper Samenwerken in de cloud met Office 365.

 

Anderen bekeken ook dit

Vier ingrediënten voor MOS-certificering

Geplaatst: 20-02-2018 Vier ingrediënten voor MOS-certificering

Wat leerlingen later ook gaan doen, er is een grote kans dat ICT-vaardigheden worden verwacht. ...

Vier tips om als kleine ...

Geplaatst: 12-03-2018 Vier tips om als kleine school digitaal goed bij te blijven

Al het personeel van de Waldheim-mavo in Baarn past precies in één klaslokaal, een verademing ...

In 5 stappen naar het ...

Geplaatst: 11-09-2017 In 5 stappen naar het werken met digitale devices

De digitalisering wordt steeds meer omarmd in het onderwijs. Zo ook op de De Nassau-school ...