Lesgeven op afstand: hoe pak je dat aan?

De opmars van het Corona-virus is ontvangen met strenge maatregelen. In Nederland zijn de scholen sinds maandag 16 maart allemaal gesloten. Educatie moet ook in deze tijd beschikbaar blijven. Hierbij biedt e-learning een oplossing. We geven vijf tips om van lesgeven op afstand een rijke ervaring te maken.

1. Informatie to go
Als je lesmateriaal digitaal beschikbaar stelt, houd dan de vragen en informatie voor leerlingen dan zo kort en concreet mogelijk. De doelstelling van de oefening moet makkelijk op te maken zijn uit de tekst. Ook moeten leerlingen weten welke vaardigheden ze oefenen en hoe de oefening aansluit op het lesmateriaal. Leg alle stappen uit die nodig zijn om de leerdoelen te behalen en omschrijf deze zo logisch mogelijk. Voor jezelf kan het handig zijn als je de digitale les onderverdeelt in secties en deze in een heldere volgorde weergeeft. Vergeet niet om de lessen te variëren: een informatief filmpje of een PowerPoint zorgen voor een welkome afwisseling voor je leerlingen.

2. Haal er plezier uit
Een valkuil die je beter kunt vermijden in het digitaal onderwijzen is om plezier uit te bannen. Motiveer je leerlingen in hun digitaal leertraject door af en toe humor toe te passen. Een grapje hier en daar werkt ontspannend en geeft een persoonlijke touch. Of introduceer een hoofdpersonage, zoals een avatar, die de opdrachten uitlegt, tips geeft en zelfs een onderdeel vormt van de begeleidende tekst. Maak van de opdracht een verhaal: emotie is een belangrijke motivator voor leerlingen. Een grenzeloze fantasie kan geen kwaad, zolang je de doelstelling niet uit het oog verliest!

3. Samen uit, samen thuis
Behoud het groepsgevoel door discussie en groepswerk tussen leerlingen aan te moedigen. Laat de leerlingen samenwerken aan opdrachten, vraag ze te overleggen over vragen en indien mogelijk: schakel een chatfunctie in. Of gebruik de Whatsapp-groep eens voor iets anders dan memes en stickers. Zo kunnen leerlingen individueel vanuit huiswerken en stimuleer je toch het groepsgevoel.

4. Herhaling is koning
Het is wetenschappelijk bewezen dat het herhalen van leerstof belangrijk is, om te voorkomen dat leerlingen deze vergeten. Zoals je de les zou beginnen op school door de vorige les te herhalen, kun je ook te werk gaan binnen een digitale leeromgeving. Zorg ervoor dat de opdrachten elkaar logisch opvolgen en samen een onderdeel vormen van je overkoepelende doelstelling.

5. Gamification
Een interactieve les levert een productieve les. Gamification blijft het middel om leerlingen uit te dagen. Het gebruik van gamification stimuleert het probleemoplossend vermogen van de leerlingen en leert hen in teamverband te communiceren en samenwerken. Game-based learning voor het voortgezet onderwijs is al verkrijgbaar in de vorm van Snappet (sinds kort ook beschikbaar voor het vo), SeppoMuiswerk en ClassDojo. Dit zijn alle vier digitale leeromgevingen die lesstof omzetten naar spel. Vind hier meer over via deze link.

Samenwerken met Teams

Anderen bekeken ook dit

Met Microsoft Teams kan iedereen ...

Geplaatst: 05-07-2019 Met Microsoft Teams kan iedereen uitstekend samenwerken

Blog van Onno Sidler, consultant Innovatie bij IT-Workz Zoals je in de kop al ...

Gamification: het middel om leerlingen ...

Geplaatst: 25-02-2020 Gamification: het middel om leerlingen bij de les te houden?

Hoe motiveer je een leerling anno 2020? Leerlingen vinden lessen volgens een methode vaak ‘saai’ ...

Vergaderen, samenwerken en ideeën delen ...

Geplaatst: 17-03-2020 Vergaderen, samenwerken en ideeën delen via Microsoft Teams

Om verdere verspreiding van het coronavirus te voorkomen, moeten scholen in ieder geval tot en ...