In 5 stappen naar het werken met digitale devices

De digitalisering wordt steeds meer omarmd in het onderwijs. Zo ook op de De Nassau-school in Breda, waar leerlingen sinds enkele jaren werken met devices die de school aan ze verhuurt. Hoe voer je zo’n nieuwe lesmethode nu effectief door? Wat zijn de valkuilen en hoe ondervang je die? Tips van het ICT-hoofd van de school Wim den Ronde.

Sinds leerlingen van De Nassau gebruikmaken van de door school aangeboden laptops, worden volgens Wim den Ronde betere cijfers gehaald. Hoe jouw school ook een succes kan maken van het aanbieden van digitale apparatuur aan de leerlingen? Vijf tips van het ICT-hoofd.

1. Doe gedegen onderzoek naar het meest passende middel

De keuze is reuze, en dat geldt zeker voor de verschillende soorten devices waar scholen uit kunnen kiezen. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld gaan werken met tablets, laptops, of convertible laptops die ook als tablet gebruikt kunnen worden. Laat diverse devices vooraf de revue passeren, en test er in de proefperiode één of twee. Ook in gesprek gaan met andere onderwijsinstellingen kan leiden tot de beste optie volgens Den Ronde.

2. Focus op één device

Kiezen voor verschillende apparaten voor alle leerlingen van je scholen klinkt logisch. Immers, elke leerling is anders en kan behoefte hebben aan een eigen soort lesmethode. Toch heeft ook het werken met één soort device voor iedereen ook zijn voordelen, zo stelt Den Ronde. “Op die manier kunnen we de leerlingen ook helpen bij problemen met het apparaat. Dat werkt niet als iedereen zijn eigen device meebrengt. Daarbij kan het lesmateriaal aangepast worden op één type device en is het niet zoeken naar waar bepaalde functies op welk apparaat verstopt zitten.”

3. Betrek ouders – tijdig – bij de uitrol van de devices

Den Ronde: “Wij vragen ouders om een kleine financiële bijdrage voor het device van hun kind, te weten €9,50 per maand aan huur. Des te belangrijker is het dus hen, voor het bestellen van de apparaten al, mee te nemen in het traject. Waarom is zo’n laptop of tablet nodig? Wat zijn de voordelen?” In het geval van De Nassau kunnen leerlingen het apparaat alleen huren. “Op die manier houden we de kosten laag en kunnen andere leerlingen de devices ook nog gebruiken. Iets waar de ouders ook achter staan. Alleen als de laptop echt verouderd is, bij ons gemiddeld na vier jaar, mogen leerlingen ze overnemen voor privégebruik.”

4. Maak afspraken over omgang met het device

Niet iedereen gaat even voorzichtig met zijn spullen om, zo weten ze ook bij De Nassau. “Daarom hebben de leerlingen een eigen risico van zo’n €35. En zorgen we dat ze niet zelf bepaalde software en programma’s kunnen installeren in hun privétijd. Op die manier hopen we dat de laptops zo lang mogelijk meegaan.”

5. Bied ‘devicelessen’ aan

Alhoewel leerlingen anno 2017 digitaal gezien wel wat gewend zijn, is zo’n nieuw apparaat toch altijd weer even wennen. “Zorg dan ook dat iedereen weet hoe het device werkt voordat het in de praktijk gebruikt gaat worden. Zo vertraagt het device het leerproces niet.”

Anderen bekeken ook dit

3 x Zo zoek je ...

Geplaatst: 28-08-2017 3 x Zo zoek je effectief naar informatie

Wie dacht dat jongere generaties een kei zijn in het online zoeken naar de juiste ...

Daarom op school huiswerk maken ...

Geplaatst: 28-08-2017 Daarom op school huiswerk maken met Flipping the Classroom

Heel nieuw is het niet, maar toch wordt deze aanpak nog onvoldoende gebruikt: Flipping the ...

3 x Zo tackel je ...

Geplaatst: 09-09-2017 3 x Zo tackel je het auteursrecht in het onderwijs

De grenzen van het auteursrecht vervagen in het informatietijdperk, terwijl deze grenzen juist door de ...