Hoe interesseer je als docent meisjes voor bètavakken?

Op 12 april was het Girlsday, dé dag om meisjes kennis te laten maken met bèta, techniek en ICT. Maar waarom is deze dag zo hard nodig? Waarom zijn meisjes minder geïnteresseerd in STEM (Science, Technology, Engineering & Mathematics)-vakken? Microsoft zocht het uit en beschrijft hoe je ze wel inspireert om er meer over te leren. Wat blijkt? Als docent heb je een grote invloed op de bèta-keuze van meisjes.

Om meisjes te interesseren in STEM-vakken is geen complete onderwijsvernieuwing nodig. Je kunt al grote stappen zetten door ze simpelweg te laten zien wat ze kunnen doen met technologische kennis. Dat blijkt uit het onderzoek naar creativiteit en rolmodellen in STEM dat Microsoft in de aanloop naar Girlsday 2018 verrichtte. Het onderzoek toont aan dat het voor meisjes belangrijk is dat hun werk de wereld verbetert terwijl ze dit niet terug zien bij bètavakken.

Vrouwelijke rolmodellen
Door vrouwelijke rolmodellen uit het beroepenveld te introduceren bij de meisjes in de schoolbanken, krijgen zij meer ambitie om actief deel te nemen aan bèta-activiteiten. Het is voor hen eenvoudiger om zich met deze vrouwen te vergelijken. In veel gevallen kennen meisjes geen vrouwen met een bèta-achtergrond. Wanneer hen werd gevraagd naar een wetenschapper, wiskundige of computerprogrammeur, gaf 30 procent van de ondervraagde leerlingen aan een man deze rol te zien vervullen.

Creativiteit
Voor veel meisjes (91 procent) is het gebrek aan creativiteit bij STEM-vakken een struikelpunt. Zij denken niet dat ze hun creativiteit kwijt kunnen in de techniek, terwijl meer dan de helft van de vrouwen die werkzaam zijn binnen dit beroepenveld aangeeft dat ze zichzelf als erg creatief beschouwen. Veel van de ondervraagde leerlingen zien ook niet hoe deze vaardigheden de wereld kunnen verbeteren, terwijl zij dat erg belangrijk vinden.

Verandering na het zien van voorbeelden
Tijdens het onderzoek kregen de deelnemende leerlingen een korte beschrijving van de belangrijkste prestaties van wiskundigen, ingenieurs en computertechnici. Na het doorlezen, veranderden veel meisjes van mening over dit vakgebied. In sommige gevallen verdubbelde zelfs de mate waarin meisjes de vaardigheden associeerden met creativiteit en het verbeteren van de wereld.

Veilige omgeving voor vragen
Maar hoe zorg je dat meiden zich durven te ontwikkelen binnen deze vakken? Dat begint met zorgen dat het klaslokaal een veilige plek is om vragen te stellen en je kwetsbaar op te stellen. Ongeveer een kwart van de meisjes geeft aan dat ze zich schamen wanneer ze een vraag hebben als het gaat over technische onderwerpen. Ze hebben het idee dat ze de enigen zijn die het niet begrijpen. Vooral meisjes die minder door hun docent en/of ouders aangemoedigd worden om de bètavakken te ontdekken of die niet deelnemen aan bèta-klasjes voelen deze onzekerheid.

En nu?
Wat kun je als docent doen om de meisjes te inspireren een bètarichting te kiezen? Hier acht tips om je op weg te helpen:

  1. Nodig vrouwelijke rolmodellen met technische beroepen uit om te vertellen over hun carrière.
  2. Zorg voor keuzevakken en werkgroepen waarin meisjes zelfvertrouwen kunnen opbouwen.
  3. Laat meisjes praktische ervaring opdoen en toon ook voorbeelden uit de praktijk.
  4. Benadruk de creatieve kant van de bètavakken.
  5. Laat zien wat de impact van bètaberoepen is, en hoe deze de wereld kunnen verbeteren.
  6. Moedig als docent de interesse voor de bètarichting aan.
  7. Creëer een veilige omgeving in de klas waarin iedereen vragen durft te stellen.
  8. Luister naar wat de meisjes zelf aangeven nodig te hebben.

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen over de gevolgen ...

Geplaatst: 17-04-2018 Drie vragen over de gevolgen van AVG voor scholen aan Wendy Geurkink

Per 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. De torenhoge boetes voor nalatigheid ...

ICTheek magazine - april 2018

Geplaatst: 18-04-2018 ICTheek magazine - april 2018

De derde editie van ICTheek Magazine is uit! Het thema van het nieuwe magazine is innovatie in ...

“Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving ...

Geplaatst: 26-04-2018 “Digiwijsheid nodig om de informatiesamenleving te begrijpen”

Een achttienjarige jongen legde onlangs met een DDoS-aanval de Belastingdienst plat. En mogelijk zit hij ...