Didactisch verantwoord lesgeven op afstand

De basisscholen gaan na de meivakantie weer open; voor het voortgezet onderwijs is het nog wachten tot juni. Met minimaal nog een maand thuisonderwijs in het verschiet, vormt lesgeven vanuit een verantwoord, didactisch perspectief de volgende uitdaging voor veel leraren. Daarvoor geven wij enkele tips.

Het face-to-face contact tussen docent en leerling dient niet onderschat te worden: elkaar in de ogen kunnen aankijken, iemands lichaamstaal zien, het één-op-één contact. De impact van de noodgedwongen digitalisering van het onderwijs is enorm. De techniek is grotendeels op orde en de meeste docenten weten hoe zij om moeten gaan met de nieuwe tools, maar hoe zorg je dat de lessen ook didactisch verantwoord zijn? Dat is een belangrijk vraagstuk nu veel leerlingen school als saai ervaren en daardoor minder productief dreigen te worden. Elke leraar moet uiteindelijk zelfstandig zijn of haar weg vinden in het online lesgeven, maar hieronder vind je alvast enkele tips om je hierbij te helpen.

De techniek is grotendeels op orde, maar hoe zorg je dat de lessen ook didactisch verantwoord zijn?

1. Kort maar krachtig
Houd de lessen vooral behapbaar, zowel voor de leerlingen als voor de ouders. Die moeten namelijk naast het eigen werk ook nog eens de kinderen begeleiden zonder hun geduld te verliezen. Daarbij moet je er rekening mee houden dat elk huishouden een andere gezinssamenstelling heeft en niet elke leerling toegang heeft tot een device om op te werken of een stabiel netwerk. Ook zullen de niveaus van de leerlingen verschillen; in de klas kun je ze nog op verschillende manieren uitdagen of meekijken met leerlingen die een opgave lastig vinden. Nu zal het energie vergen om contact te leggen met de leerlingen die extra hulp nodig hebben. Maar een uitschieter zal niet te missen zijn als je jouw lessen behapbaar houdt. De beste oplossing is dan om met deze leerlingen één-op-één aan de slag te gaan of in kleinere groepjes.

2. Samen uit, samen thuis
Wees niet bang om je mededocenten om hulp te vragen. De sleutel tot succes ligt in een wederzijdse uitwisseling van kennis en vaardigheden. Maak gebruik van de opkomst van allerlei sites waar leraren tips en tricks kunnen uitwisselen over onderwijs op afstand. Je hoeft het wiel niet in je eentje opnieuw uit te vinden, benut de mogelijkheid om te leren van je ‘peers’ en ontdek samen hoe jullie leerlingen kunnen bereiken in deze tijden.

Wees niet bang om je mededocenten om hulp te vragen. De sleutel tot succes ligt in een wederzijdse uitwisseling van kennis en vaardigheden.

3. Terug naar de basis
Ga terug naar de basis. Bereid je lessen niet voor op basis van de inhoud van de lesstof, maar focus je op de samenstelling van je klas. Houd rekening met de verschillen tussen leerlingen en zorg ervoor dat elke leerling individueel kan schitteren. Vergeet vooral ook niet dat lesgeven je passie is. Techniek vormt maar een klein onderdeel van het leraarschap: identiteit en integriteit maken een goede docent. De mate waarin je jezelf kent en vertrouwt, maar ook bereid bent om jezelf kwetsbaar op te stellen zullen een verschil maken in hoe leerlingen de lessen ervaren. Blijf dus ook in je online lessen zo dicht mogelijk bij de aanpak die je in je normale lessen hanteert.

Help! Ik geef online les.

Anderen bekeken ook dit

Overbrug de afstand met OneNote

Geplaatst: 14-04-2020 Overbrug de afstand met OneNote

Zicht houden op je leerlingen is in deze onstuimige tijden een flink karwei. En dan ...

Digitaal toetsen: hoe voorkom je ...

Geplaatst: 19-05-2020 Digitaal toetsen: hoe voorkom je spieken en fraude?

Spieken is van alle generaties. Wie herinnert zich niet het klassieke spiekbriefje, verstopt in de ...

Drie handige tools voor het ...

Geplaatst: 11-05-2020 Drie handige tools voor het maken van een presentatie

Hoe houd je dertig paar ogen gericht op je les? Een sterke presentatie kan nog ...