DENK NA: In 6 vragen naar mediawijsheid

Tijdens de ‘Week van de Mediawijsheid’ van 17 t/m 24 november geeft Henk Orsel lezingen over mediawijsheid. Orsel is naast manager Informatisering & Automatisering bij de Veluwse Onderwijsgroep ook trainer en adviseur op het gebied van onderwijs & ICT. Als onderwijsman en vader van twee jonge dochters weet hij als geen ander hoe belangrijk het is om leerlingen les te geven in mediawijsheid.

 

“Het is een kunst onze kinderen op te voeden in een beeldscherm rijke tijd”, zegt Orsel. Hij geeft lessen mediawijsheid aan leerlingen, maar ook aan ouders. “Het is voor opvoeders ook lastig hoe snel alle technologie zich ontwikkelt. Door kanalen als YouTube en on demand televisie is alles zo wezenlijk veranderd. Daar ben je als ouder of leerkracht niet zomaar op toegerust.”

De trainer mediawijsheid snapt ook dat het moeilijk is voor de jongste generaties om zich op internet veilig te gedragen. Orsel: “Cyberpesten gebeurt 24/7. Het kan leerlingen behoorlijk beschadigen, maar het is ook lastig om er mee om te gaan. Als het gaat om wat je wel en niet deelt over jezelf of anderen op internet of sociale media, leer ik mijn leerlingen dat zes vragen van belang zijn.” Je kunt ze onthouden met het ezelsbruggetje ‘DENK NA’. En laat nadenken voor je iets op internet post nu net het belangrijkste zijn.

De vragen zijn:

  • Doet het ertoe? -> Denk goed na of het nuttig is om het op internet te zetten. Overweeg of het belangrijk is dat andere mensen je foto zien of je mening over de leraar moeten lezen op internet.
  • Is het Eerlijk? -> Kan je wat je online zet wel daadwerkelijk zeggen? Of zet je daarmee iemand anders of jezelf voor schut? Zeg je onterechte dingen? Op internet kunnen zaken een eigen leven gaan leiden. Zelfs als je in een chat met een vriend of vriendin iets onaardigs over iemand zegt, kan dat zomaar doorgestuurd worden en de hele school bereiken.
  • Is het Nodig? -> Vraag jezelf, voor je iets online zet, de volgende dingen af: Is er een goede reden iets over jezelf of over iemand anders op Facebook of Twitter te schrijven? Wordt iemand er beter van? Lost het iets op? Is het antwoord ‘Nee’ doe het dan niet.
  • Klopt het? -> Ga eens na of je post wel de waarheid bevat. Verzin je iets over je klasgenoot of over wat je meegemaakt hebt? Liegen is ook op internet slecht om te doen. Sowieso komt het in veel gevallen uit. Het gevaar is dat veel mensen nepnieuws geloven, dus ga altijd na wat je overneemt op internet. Bekijk de bron die iets post of opstuurt en geloof niet alles.
  • Is het Netjes? -> Zijn de dingen die je schrijft echt bedoeld voor andere mensen? Lees het goed na en kijk of je niet scheldt of pest. Net als op straat dien je op internet andere mensen – maar ook jezelf - te respecteren.
  • Is het Aardig? -> Zou je wat je online schrijft over iemand ook graag over jezelf lezen? Nee? Hier geldt het motto: ‘Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet gij dat ook op digitale wijze een ander niet’.

     

Anderen bekeken ook dit

Tweede editie Inspiratiedag ICT in ...

Geplaatst: 20-11-2017 Tweede editie Inspiratiedag ICT in de onderwijspraktijk

Elf november vond in Vleuten de tweede editie plaats van de Inspiratiedag ICT in de ...

Het rooster van… Jeroen Borgsteede, ...

Geplaatst: 23-11-2017 Het rooster van… Jeroen Borgsteede, algemeen directeur SLB Diensten

In de rubriek ‘Het rooster van’ geven we je een kijkje in het leven van ...

Daarom op school huiswerk maken ...

Geplaatst: 28-08-2017 Daarom op school huiswerk maken met Flipping the Classroom

Heel nieuw is het niet, maar toch wordt deze aanpak nog onvoldoende gebruikt: Flipping the ...

  •  *