Drie vragen aan... Fred van Vliet

Het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) beschikt over ruim 2.500 iMacs in haar gebouw. Haar leerlingen mogen deze pc’s en andere faciliteiten iedere dag gebruiken. Daarnaast beschikt het GLR over een geavanceerde mediaroom. Het zijn slechts een paar voorbeelden die de passie voor innovatie binnen het GLR kenmerken. Drie vragen hierover aan de voorzitter van het College van Bestuur, die al ruim 35 jaar actief is binnen dit grafisch lyceum.

Een school met meer dan 2.500 iMacs in huis. Is dat niet een beetje overdreven?
“De aanwezigheid van een goede ICT-infrastructuur en apparatuur zijn voor ons net zo vanzelfsprekend als stromend water, stroom en de toiletten dat zijn. Alle voorzieningen moeten zo goed mogelijk zijn voor onze leerlingen. Daarom vervangen we alle iMacs eens per drie á vier jaar en tussendoor zijn we voortdurend bezig met upgrades en updates. Iedereen kan tijdens schooluren en tot acht uur ‘s avonds gebruikmaken van de computers. Samen met een andere leerling heeft iedereen beschikking over een eigen ‘thuisbasis’. Een werkplek met een iMac die ze samen krijgen om hun werk te kunnen doen. Zo worden ze niet beperkt door gebrekkige faciliteiten en leren ze hoe belangrijk het is om goed samen te werken. Ze krijgen de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor hun thuisbasis, met als gevolg dat er nauwelijks iets wordt gestolen of vernield. Voor sommige scholen is het gebruik van een digitaal whiteboard een hightech-ontwikkeling. Terwijl wij op een IT-beurs in Las Vegas een mediaroom-toepassing zagen die we wilden hebben voor op school. In deze mediaroom worden de aantekeningen die je op papieren post-its maakt, real time via zes beamers geprojecteerd. De beelden kunnen direct gedeeld worden met de mogelijkheid tot online meekijken en downloaden. Deze toepassing was nog niet leverbaar in Nederland. Maar deze mediaroom kwam er toch; samen met de verwondering bij veel andere scholen en bedrijven over het feit dat we dit voor elkaar kregen. Ik snap dan wel dat het niet voor iedereen vanzelfsprekende zaken zijn. Maar dit betekent niet dat het een wedstrijd is. We dagen graag andere scholen uit om inventief te zijn als dat de mogelijkheden voor hun leerlingen bevordert.”

Waarom maakt het GLR zich zo hard voor de aanwezigheid van spiksplinternieuwe apparatuur?
‘‘De voorzieningen bij ons zijn zo goed dat veel leerlingen niet eens met hun eigen spullen willen werken. Dat geeft aan dat we de techniek absoluut serieus nemen. Niet omdat we willen laten zien hoe goed we zijn. Maar meer vanuit de filosofie dat we onze leerlingen zich zo goed mogelijk willen laten ontwikkelen. De apparatuur is een middel en de creativiteit en innovatieve ideeën van onze leerlingen stimuleren is het uiteindelijke doel. Scholen die hun leerlingen vragen om zelf een iMac of MacBook van een paar duizend euro te kopen, missen de boot. Simpelweg, omdat deze apparaten vaak niet alle software en tools bevatten die de leerlingen nodig hebben. Het is onbetaalbaar om dat voor eigen gebruik aan te schaffen. Een leerling podiumtechniek laten we ook geen eigen podium van thuis meenemen. Leerlingen kunnen nooit vooruitlopen wanneer je ze afremt doordat de juiste benodigdheden ontbreken.”

 

Leren de leerlingen niet meer tekenen, illustreren en ander ambachtelijk werk met al deze techniek?
“We moeten als school een goede mix aanbieden van alle faciliteiten en lessen die onze leerlingen nodig hebben. Of ze nu aan de slag gaan bij een futuristisch bedrijf of een organisatie die tien jaar achterloopt. Een eerstejaars leerling licht- en geluidstechniek van zestien jaar oud wil bijvoorbeeld het liefste de hele dag lampen inschroeven en aansluiten. Dat hoort immers bij het werk dat hij leuk vindt. Aan ons de taak om hem te leren hoe je licht- en geluidspanelen met een iPad bedient. Niet omdat dat beter is dan de analoge techniek, maar omdat we zijn veelzijdigheid willen stimuleren.”

Anderen bekeken ook dit

Leraren vinden mobieltjes in de ...

Geplaatst: 15-12-2017 Leraren vinden mobieltjes in de klas ongehoord

In Nederland maken leraren zich grote zorgen over een voor ons allemaal bekend apparaatje. En ...

Drie vragen aan… ethisch hacker ...

Geplaatst: 04-12-2017 Drie vragen aan… ethisch hacker Jan van Kampen

NS, de Efteling en de rijksoverheid. Een paar organisaties die ethisch hacker Jan van Kampen ...

Drie vragen aan… Frans Peeters

Geplaatst: 15-10-2017 Drie vragen aan… Frans Peeters

De wereld waarin onze kinderen opgroeien, is en wordt steeds digitaler. De producten en apparaten ...