Drie vragen aan… Wilma van den Brink

Het onderwijs wordt steeds digitaler. Niet alleen leerlingen, maar ook docenten kunnen steeds meer informatie online vinden en maken hier ook gebruik van. In deze groeiende poel van online informatie lopen zij echter steeds vaker de kans, bewust dan wel onbewust, inbreuk te maken op het auteursrecht. We stelden daarom drie vragen aan Wilma van den Brink van de Koninklijke Nederlandse Vereniging van Informatieprofessionals (KNVI) over het gebruik van bronnen in het onderwijs.

Hoe zit het met auteursrecht in het onderwijs?

“Niet alleen leerlingen, maar ook docenten moeten in toenemende mate rekening houden met het auteursrecht. Dat teksten er onderhevig aan zijn, dat weten de meesten wel. Maar ook afbeeldingen, video’s, grafieken en tabellen die bijvoorbeeld in PowerPointpresentaties worden gebruikt, zijn in toenemende mate beschermd. Om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen, voorzien steeds meer mensen hun intellectuele eigendom van zogenaamde creative commons-licenties. In zo’n licentie staat aangegeven onder welke voorwaarden anderen het materiaal mogen gebruiken. Toch blijft het lastig om te controleren of auteursrechten in het onderwijs geschonden worden.”

Hoe beschermen organisaties of personen hun auteursrecht?

“Bij docenten ligt het auteursrecht bij hun werkgever. Wanneer je merkt dat deze geschonden worden, is het voor de organisatie mogelijk om een claim in te dienen. Stichting PRO houdt zich namens uitgevers bezig met de bescherming van het auteursrecht. Via deze organisatie worden afkoopregelingen getroffen met onderwijsinstellingen. Waar de stichting zich jarenlang richtte op het kopiëren van artikelen en boeken, ligt tegenwoordig de focus op online gedeelde materialen in digitale leeromgevingen en readers. Ook voert het controles uit in digitale leeromgevingen. Mede hierdoor is er de afgelopen jaren een hernieuwde focus ontstaan van onderwijsinstellingen op het auteursrecht.”

Hoe voorkom je als onderwijsinstelling problemen met het auteursrecht in de toekomst?

“Vanwege het toenemende belang van auteursrecht in het onderwijs is het zaak dat zowel docenten als leerlingen weten hoe het in elkaar zit. Bij de Hogeschool van Amsterdam bieden wij daarom een serie video’s aan, voor zowel docenten als leerlingen, over het vinden en op de juiste manier gebruik maken van informatie. Ook hebben we een speciaal auteursrechtinformatiepunt ingesteld, waar iedereen die vragen heeft omtrent auteursrecht terecht kan. Als docent kun je je onderwijsmateriaal plaatsen op educatieve platforms zoals Wikiwijs. Op dit platform is het bovendien makkelijk om te zien welk lesmateriaal van andere onderwijsinstellingen je via creative commons-licenties kan hergebruiken.”

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… Paulien Lakeman

Geplaatst: 01-10-2017 Drie vragen aan… Paulien Lakeman

Waar pen en papier het onderwijs eeuwenlang heeft gedomineerd, lijken zij in toenemende mate verdrongen ...

Drie vragen aan… Frans Peeters

Geplaatst: 15-10-2017 Drie vragen aan… Frans Peeters

De wereld waarin onze kinderen opgroeien, is en wordt steeds digitaler. De producten en apparaten ...

Drie vragen aan… Edwin van ...

Geplaatst: 08-09-2017 Drie vragen aan… Edwin van Andel

Hacken is het vinden van toepassingen zoals die niet door de maker van het (computer) ...