Drie vragen aan... Renate Boxem, bèta-coördinator bij het Vellesan College

Het Vellesan College in IJmuiden is een GLOBE Science School, samen met nog zes andere scholen in Nederland. Scheikundedocent Renate Boxem is als projectcoördinator aanspreekpunt als het gaat om de GLOBE Science School-activiteiten op school. Drie vragen aan haar over dit bijzondere project waarbij leerlingen zelf internationaal wetenschappelijk onderzoek doen in samenwerking met onder andere NASA en het RIVM.

Wat houdt een GLOBE Science School in?
“GLOBE is een scholennetwerk bestaande uit bijna 30.000 scholen, verspreid over 117 landen. Het is een initiatief vanuit de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA om ‘Citizen Science’ te bevorderen. Leerlingen van GLOBE Science Schools leren om via gestructureerde onderzoekscycli zelfstandig onderzoek te doen binnen duurzaamheidsthema’s. De onderzoekscyclus die we gebruiken, wordt binnen een GLOBE Science School verankerd in de hele onderzoeksleerlijn van de school.
Op deze manier leren de scholieren om een gedegen onderzoek op te zetten, te analyseren en de resultaten te delen met andere GLOBE Science Schools via een internationale digitale database. Hierbij werken we met het KNMI, de Universiteit van Wageningen, de Universiteit van Utrecht en het RIVM. Oftewel, een gave en leerzame wisselwerking op het gebied van milieu, onderzoek en digitale processen.’’

Wat vinden de leerlingen ervan dat ze zo intensief met onderzoek bezig mogen zijn op school?
“Onze leerlingen vinden het heel tof om vakoverstijgend aan de slag te gaan. Wij reiken handvaten aan, maar uiteindelijk doen de leerlingen zelfstandig onderzoek. De ruimte om innovatief in de weer te gaan, zorgt voor veel enthousiasme; alle leerlingen zijn heel toegewijd. Zo is er een brugklas die de verantwoordelijkheid heeft voor een weerhut op het dak van onze school. Ze vinden het bijna vanzelfsprekend dat ze hun metingen van de luchtdruk, luchtvochtigheid en temperatuur in de globale database zetten. Alle derde klassen van het HAVO en VWO doen zelfs een hele week lang onderzoek naar waterkwaliteit. De kers op de taart is dat we als GLOBE Science School de resultaten van andere scholen mogen inzien. Dus de leerlingen kunnen de resultaten van hun watermeting  bijvoorbeeld vergelijken met de uitkomsten uit een dorpje in Zimbabwe. Contact maken met buitenlandse scholen is via de database ook zo geregeld.”

Werken de leerlingen binnen het GLOBE Science School-programma ook aan hun praktische ICT-skills?
“Jazeker. Tijdens de interdisciplinaire onderzoeken komen veel ‘21st Century Skills’ aan bod. Denk aan kritisch nadenken over onderzoek en innovatieve oplossingen bedenken voor abstracte problemen. Vaardigheden die leerlingen tijdens hun studie of later in hun werk kunnen inzetten. Hierbij richt GLOBE zich onder andere op internationalisering en digitalisering. Aansluitend is onze nabije toekomstwens om vanaf volgend jaar gezamenlijk aan projecten te werken met GLOBE-scholen uit andere landen. Want hoe gaaf is het als je via een livestream-verbinding samen met Chinese leerlingen de statistieken over een waterplas analyseert? Hier bereiden we onze leerlingen op voor. Daarnaast moeten de leerlingen aan het eind van de waterprojectweek een wetenschappelijke poster vervaardigen, door bijvoorbeeld Adobe Photoshop te gebruiken. Bovendien moeten ze hun onderzoeksresultaten onderbouwen op basis van digitale bronnen. Op deze wijze werken de leerlingen met hun duurzaamheidsprojecten niet alleen aan een beter milieu maar ook op natuurlijke wijze aan hun digitale vaardigheden.”

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan... Wendy Voorn, ...

Geplaatst: 04-04-2018 Drie vragen aan... Wendy Voorn, projectleider onderwijsinnovatie Koninklijke Visio

Is het mogelijk om leerlingen met een visuele beperking kennis te laten maken met programmeren ...

Drie vragen aan… Matijs Lips, ...

Geplaatst: 15-06-2018 Drie vragen aan… Matijs Lips, beste leraar Nederlands van 2018

Docent Matijs Lips (32) van het Dr. Nassau College in Beilen won onlangs de titel ...

Speciale IT-vakschool voor mensen met ...

Geplaatst: 27-03-2018 Speciale IT-vakschool voor mensen met autisme groot succes

Leerlingen met autisme vinden niet altijd de juiste aansluiting op school en in het bedrijfsleven. ...