Drie vragen aan… Peter Lakeman, over hybride lesgeven en tools

Peter Lakeman is een educatieve duizendpoot. Naast zijn taken als docent Informatica en TechScience heeft hij met ExitTicket een tool gebouwd om snel lesdoelen te checken. In drie vragen gaan we met hem in op de toegevoegde waarde van hybride onderwijs en de rol van tools daarbinnen. Conform zijn credo: ‘Teach smarter, not harder’.

Een docent én een ondernemer. Dat hoor je niet vaak! Wat doe je allemaal?

“Ik zit nu een jaartje of acht in het onderwijs, maar in de jaren daarvoor ben ik eigenlijk altijd ondernemer geweest. Ik ben ooit in het onderwijs begonnen, omdat mijn oudere broer en zus, allebei docent, aangaven dat dit ook wel iets voor mij zou zijn. En dat klopt als een bus! Ik geef nu Informatica en TechScience op het Da Vinci College in Purmerend, maar het ondernemen is er toch nooit helemaal uitgegaan.

Toen ik met de lerarenopleiding begon, had ik mezelf namelijk voorgenomen nooit meer een eigen bedrijfje op te starten. Maar daar ben ik dus niet in geslaagd. Tijdens de opleiding kwamen een aantal studievrienden en ik erachter dat het wel erg erbarmelijk gesteld was met de ICT op de meeste middelbare scholen. Wij waren daarentegen heel erg ICT-minded, dus toen hebben we met zijn drietjes een ICT-trainingsbureau voor onderwijsmedewerkers opgezet.”

Ik verwacht, nee ik hóóp, dat we allemaal hybride les blijven geven.

Hoe heb je de afgelopen periode ervaren en hoe zie je hybride onderwijs een plek krijgen?

“Corona heeft voor het onderwijs echt een ommekeer betekend. Natuurlijk, het onderwijs staat nu wel een beetje in een spagaat. Maar ik verwacht, nee ik hóóp, dat we allemaal hybride les blijven geven. Dat de kinderen voor samenwerkingsopdrachten naar de Informatica-lessen komen en de individuele opdrachten zoveel mogelijk thuis kunnen maken.

Hoe ik mijn lessen vorm geef? Het perfecte voorbeeld van flipping the classroom! Ik maak een aparte website aan en daar plaats ik alle informatie en video’s op. Vervolgens ga ik tijdens de online les met de leerlingen naar die website toe, leg ik ze uit wat de bedoeling is en kunnen ze vragen stellen. Vervolgens gaan ze aan de slag!

Ik merk wel dat ik op deze manier bepaalde leerlingen veel beter kan bedienen. Leerlingen die in de oude situatie, in een vol klaslokaal, constant afgeleid waren, bloeien nu helemaal op. Natuurlijk, ze moesten in het begin het ‘spelletje’ wel een beetje begrijpen. Dan zetten ze elkaars microfoons aan en uit, maar met een paar wijzigingen kunnen ze dat nu ook niet meer. Nu zie je dat dit, zonder al die afleiding, heel erg goed gaat.

Aan de andere kant zie je dat sommige leerlingen verdrinken in een systeem met alleen maar onderwijs op afstand. In dat opzicht is hybride onderwijs een mooie middenweg.”

Je ziet dat sommige leerlingen verdrinken in een systeem met alleen maar onderwijs op afstand. In dat opzicht is hybride onderwijs een mooie middenweg.

Je hebt een eigen tool ontwikkeld. Wat kun je daar allemaal mee?

“Het fenomeen ‘exit ticket’ is in Amerika al heel gebruikelijk. Daar moeten leerlingen, voordat ze het klaslokaal verlaten, op een velletje papier of op een post-it, kort twee vragen beantwoorden en die dan op de deur plakken. Een super goed initiatief! Maar al dat papier, dat geeft alleen maar gedoe. Dus hebben we daar een digitaal alternatief voor ontwikkeld!

Via ExitTicket.nl maak je korte vragenlijstjes met maximaal vijf vragen, die in allerlei vormen gesteld kunnen worden. Open, meerkeuze, maar sinds kort kunnen leerlingen ook een fotootje insturen of een tekening maken. Met die vijf vragen zie je iedere les wat zijn of haar leerdoelen zijn, hoe het daarmee staat, maar ook hoe het met de leerlingen zélf gaat. En dat is juist de kracht van ExitTicket: met behulp van slechts vijf vragen krijg je makkelijk en snel een beeld van de klas en je leerlingen individueel. En kun je differentiëren. Door bijvoorbeeld eventjes apart af te spreken met de leerlingen die iets nog niet zo goed begrijpen of om een andere reden iets meer aandacht nodig hebben.

ExitTicket draait om ‘eenvoudig’ en ‘snel’. Je hoeft slechts een titel voor de vragenlijst op te geven, kort je vragen in te vullen en ‘klik’, het staat opgeslagen en is klaar voor gebruik. Natuurlijk kun je het nog opleuken, met een achtergrondje of foto’s, maar zo makkelijk is het dus en zo willen we het ook houden. We gaan bijvoorbeeld niet toetsen via ExitTicket: daar zijn allerlei andere mooie tools voor ontwikkeld!”


We spraken Peter al eens eerder over het gebruik van ICT in het onderwijs. Lees dit artikel

Interview met Peter Lakeman

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… Eric Welp, ...

Geplaatst: 09-06-2020 Drie vragen aan… Eric Welp, Kennisnet, over hybride lesgeven

De huidige middelbare schoolperiode kenmerkt zich door een hybride onderwijsvorm, waarbij een deel van de ...

Peter Lakeman: “Iedereen kan overweg ...

Geplaatst: 03-07-2018 Peter Lakeman: “Iedereen kan overweg met ICT als je maar klein begint”

Meer ICT in de klas? ’Daar heb ik geen tijd voor.’ ’Daar heb ik geen ...

5 praktische tips voor het ...

Geplaatst: 02-06-2020 5 praktische tips voor het geven van een virtuele les

Dubbele kinnen, de afwas van vorige week donderdag in beeld of je favoriete t-shirt dat ...