Drie vragen aan… Paulien Lakeman

Waar pen en papier het onderwijs eeuwenlang heeft gedomineerd, lijken zij in toenemende mate verdrongen te worden door tablets, laptops en smartphones. Steeds meer onderwijsinstellingen in het mbo en voorgezet onderwijs maken het device zelfs een verplicht onderdeel van het lesmateriaal. Maar hoe kies je uit het enorme aanbod aan devices het perfecte device voor je onderwijsinstelling? We stelden daarom drie vragen aan Paulien Lakeman die als relatiemanager voor SLBdiensten veranderingen binnen het IT-landschap die leiden tot uitdagingen binnen het onderwijs volgt.

Welke smaken devices zijn er allemaal qua gebruik in de klas?

“In het klaslokaal zie ik mobiele devices in allerlei soorten en maten; laptops, telefoon en tablets. Tegenwoordig zijn leerling op dit gebied erg goed uitgerust en hebben ze vaak de beschikking over meerdere devices. Vergeleken met twee jaar geleden zijn onderwijsinstellingen vandaag de dag veel verder met het integreren van mobiele apparaten in het klaslokaal. Waren scholen eerst voornamelijk bezig  zich te oriënteren op het vraagstuk omtrent devices, nu maken zij steeds vaker onderdeel uit van het lesmateriaal. Het gebruik van deze devices valt en staat met een goede infrastructuur (bijvoorbeeld een goede wifiverbinding), iets wat bijna alle onderwijsinstellingen op orde hebben. Omdat de randvoorwaarden op dit moment goed zijn, zien we een toename van devices-trajecten in onderwijsinstellingen. Toch is er qua inzet een flinke nuance; waar één onderwijsinstelling goed nadenkt over het doel en gebruik van devices en zijn beleid hierop afstemt, doet de ander dit niet. Het optimaal benutten van een device kan op een heleboel scholen beter.”

Hoe kies je de devices die het beste bij de onderwijsinstelling passen?

“Welk device er moet komen, is dé vraag die in het onderwijs het meest wordt gesteld. Jammer genoeg bestaat er niet een superdevice of totaaloplossing. Een onderwijsinstelling moet daarom eerst zijn wensen inzichtelijk maken. Welke eisen stellen medewerkers en scholieren aan het device? Stel de doelen breed en betrek alle groepen binnen de instelling, alleen dan kun je als onderwijsinstelling de juiste keuze maken. Kijk goed naar het huidig en toekomstig gebruik van toepassingen en software binnen de eigen instelling. Binnen de instelling zijn er veel verschillende wensen; een praktijkgerichte vmbo-leerling zal veel meer aan een tablet hebben dan een Vwo-leerling die zijn profielwerkstuk schrijft. Als onderwijsinstelling is het daarom zaak goed te kijken naar individuele wensen, en hiervoor de meest passende oplossingen aan te bieden. Kijk dus vanuit de visie van de onderwijsinstelling naar devices, om zo te bepalen welke er het beste bij de instelling past. Vanwege het grote verschil aan wensen valt de keuze voor meerdere devices in mijn optiek niet uit te sluiten.”

Wat verwacht je voor de toekomst van devices in het klaslokaal?

“Tegenwoordig zijn er, ook in het onderwijs, steeds meer digitale leermiddelen beschikbaar. Dit zal er in de toekomst voor zorgen dat het gebruik van devices nog verder gaat toenemen. Naast deze toename van het absolute gebruik, zal ook de combinatie van meerdere devices binnen onderwijsinstellingen groeien. Deze ontwikkeling gaat hand in hand met bijvoorbeeld de opkomst van het ‘gepersonaliseerd leren’, waarin leerlingen les krijgen op een manier die beter aansluit bij de individuele wensen van de leerling. Vanwege deze groeiende focus op het individu zal er in de toekomst minder gekeken worden naar het type device, en juist meer naar het gebruik ervan. Toch kan name de inzet van smartphones kan een stuk beter binnen het onderwijs. Het komt vaak voor dat leerlingen, met meerdere opengeklapte devices voor zich, hun telefoon in de tas moeten laten zitten. Terwijl de smartphone een ideaal hulpmiddel is voor informatiedeling en het bijvoorbeeld snel opzetten van quizjes. Slimme onderwijsinstellingen  zullen daarom in de toekomst gaan inspelen op de vrijheid van platforms, om zo lesmateriaal aan te kunnen bieden ongeacht het type device.”

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… Frans Peeters

Geplaatst: 15-10-2017 Drie vragen aan… Frans Peeters

De wereld waarin onze kinderen opgroeien, is en wordt steeds digitaler. De producten en apparaten ...

Drie vragen aan… Wilma van ...

Geplaatst: 29-08-2017 Drie vragen aan… Wilma van den Brink

Het onderwijs wordt steeds digitaler. Niet alleen leerlingen, maar ook docenten kunnen steeds meer informatie ...

Drie vragen aan… Edwin van ...

Geplaatst: 08-09-2017 Drie vragen aan… Edwin van Andel

Hacken is het vinden van toepassingen zoals die niet door de maker van het (computer) ...