Drie vragen aan … Maaike Zijm

Maaike Zijm is docent op de enige middelbare school op Texel: OSG de Hogeberg. Zij heeft het Digitaal Klaslokaal opgezet, haar eigen website met hulpmiddelen voor leerlingen, ICT-tips voor docenten en blogs over haar lessen, studiedagen en Edcamps. Hoe is haar website tot stand gekomen en welke tools gebruikt zij het liefst tijdens haar lessen?

 

1. Hoe is het Digitaal Klaslokaal ontstaan?

“Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden dat ik begon met het Digitaal Klaslokaal. Voor mijn leerlingen maakte ik altijd al samenvattingen en powerpoints over de verschillende onderwerpen en werkte ik aantekeningen netjes uit. Die stuurde ik vaak via de mail naar hen toe met nog een link naar een leuk, leerzaam filmpje dat ik ergens was tegengekomen. Op een gegeven moment waren mijn leerlingen daar ook wel klaar mee: ‘Wéér een mailtje van mevrouw Zijm!’ Aangezien ik het altijd al leuk vond om digitaal bezig te zijn, besloot ik een website op te zetten. Dan kon ik op één plek alle informatie overzichtelijk verzamelen. Handig voor mij en minder mailtjes voor de leerlingen.”

2. Hoe is de website verder gegroeid? 

“Via een link in Magister konden de leerlingen mijn website makkelijk vinden. Maar andere leerlingen kennelijk ook! Al gauw kreeg ik reacties vanuit heel Nederland en zelfs België, Curaçao en Aruba van leerlingen die mijn website zo handig vonden. Dat vond ik onwijs leuk en zo ben ik mijn website steeds verder gaan uitbreiden. Op Edcamps kwam ik collega’s tegen uit het hele land die blogs bijhielden over hun bezigheden op school. Daar raakte ik door geïnspireerd, dat vond ik ook wel een leuk idee. Toen begon ik ook artikelen te schrijven over ICT en onderwijs en blogs over studiedagen en hoe het er bij mij in de klas aan toegaat. Ik denk namelijk dat het belangrijk is voor leraren om geregeld een kijkje bij elkaar in de klas te nemen. Nu is de website allang niet meer alleen voor míjn leerlingen, maar voor alle leerlingen, voor collega’s en ook voor ouders.” 

3. Wat zijn jouw favoriete tools om in de les te gebruiken? 

“OSG de Hogeberg staat voorop in het gebruik van ICT. Elke leerling heeft zijn eigen laptop, elk lokaal een beamer en de meeste leraren hebben verschillende ICT training gehad, zoals Kleppen dicht!. Maar nog niet elke leraar voert de training door in de les. Je moet eerst wat tijd investeren, maar dan kan ICT je als leraar veel tijd besparen. Denk aan het afnemen van digitale toetsen die je niet meer hoeft na te kijken. Ook maakt het de les smeuïger: een plaatje, leuk kleurtje, kort filmpje of een quizje tussendoor houdt de aandacht van de leerlingen vast. Persoonlijk ben ik fan van LessonUp. Ik gebruik dit dagelijks om digitale lessen te maken. Een andere favoriet is Nearpod. Dit gebruik ik om leerlingen kleine testen in de les te laten maken. Ideaal om te checken of leerlingen de stof hebben begrepen. Ik krijg meteen de uitslag te zien en kan daar mijn verdere uitleg op afstemmen. En tot slot: OneNote. Dit is als het ware een digitaal schrift wat je als docent kunt inzien en waar je gelijk feedback op kan geven. En zo zijn er nog wel meer apps die je lessen echt een stukje aantrekkelijker kunnen maken.” 

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick ...

Geplaatst: 18-01-2019 Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick Koning

Zo’n tien jaar geleden merkte schoolcoördinator Patrick Koning op dat zijn leerlingen op het Koning ...

Drie vragen aan… Louis Spaninks, ...

Geplaatst: 14-01-2019 Drie vragen aan… Louis Spaninks, directeur opleidingsfonds CA-ICT

Louis Spaninks is naast directeur van het opleidingsfonds CA-ICT ook coördinator van de Human Capital ...

Vijf YouTube-kanalen van leraren

Geplaatst: 30-07-2019 Vijf YouTube-kanalen van leraren

Veel leraren geven niet alleen in de klas les, maar ook voor de camera. Zij ...