Drie vragen aan... Lucelle Deneer-Comvalius

Lucelle Deneer-Comvalius, leraar van het jaar 2019, geeft maatschappijleer op het Christelijk College Groevenbeek in Ermelo. Sinds haar negentiende geeft ze les aan examenklassen. Hoe houd je examenkandidaten tot aan de eindstreep geboeid? Lucelle past gamification toe om hen bij de les te houden.

Hoe zorg jij ervoor dat leerlingen tot aan hun eindexamen gemotiveerd blijven?
“Je moet leerlingen in de vierde klas echt achter de broek zitten. Ze denken al snel ‘Ik ga toch bijna van school’. Als examendocent is het een uitdaging om de aandacht vast te blijven houden. Om mijn leerlingen te motiveren gebruik ik gamification. Ik pas spelelementen toe, zowel in de klas als digitaal. Jaren geleden ben ik begonnen met het Facebookspel, waarbij ik drie keer per week vragen over het achtuurjournaal plaatste op Facebook. Leerlingen kregen punten voor het juiste antwoord en meedoen loonde altijd. Ik vond het leuk om te doen, maar het was heel erg arbeidsintensief. Daar komt bij dat Facebook nu natuurlijk alleen voor volwassenen is. Ik moest iets nieuws verzinnen. Zo kwam ik op het idee voor het Examenspel.”

Het viel me op dat het altijd gedoe was als leerlingen aan het eind van het schooljaar naar examentraining moesten komen.

Hoe is het Examenspel ontstaan?
“Het viel me op dat het altijd gedoe was als leerlingen aan het eind van het schooljaar naar examentraining moesten komen. Kinderen kregen bij het eerste uur Engels een stapel oude examens om te maken. Na afloop van dat eerste uur waren leerlingen al helemaal moe; vervolgens kregen zij het derde lesuur Duits weer een stapel voor hun neus. Natuurlijk hadden die kinderen daar helemaal geen zin in. ‘Dat kan leuker’, dacht ik. Toen ben ik met de app aan de slag gegaan. Met het Examenspel kun je via de tablet een soort quiz met de leerlingen doen op het digibord. Je krijgt examenvragen te zien en net als bij Vakantieveilingen.nl stopt de tijd ineens. Degene die het snelst de meeste examenvragen goed heeft beantwoord, krijgt een kleine prijs of een extra punt op zijn of haar toets. Ik zet het spel nu in als oefening in mijn eigen klas, want hij is nog niet helemaal af.

Een app bouwen is niet goedkoop. In het begin laat je je nogal meeslepen in alles wat allemaal mogelijk is. Gelukkig ben ik uiteindelijk bij het LOF (Leraren Ontwikkel Fonds) terechtgekomen. Dat is ideaal. Samen met een aantal andere leraren uit binnen- en buitenland werk ik nu aan de ontwikkeling van de app. Het is echt een heel groot project geworden, waarin examenvakken zitten voor vmbo basis, vmbo kader, vmbo tl en we zijn nu ook al best op weg met de havo. Per 1 juli 2019 moet de app af zijn. Het is mijn streven om deze zo lang mogelijk gratis aan te bieden. Iedereen moet er gebruik van kunnen maken.”

Waarom werkt gamification in de klas zo goed?
“In Nederland zijn we heel erg van de spelletjes op televisie. Het is leuk om leren daaraan te verbinden. Leerlingen hebben dan eigenlijk niet door dat ze aan het leren zijn. Ze denken dat ze niet zoveel hebben gedaan. Dat komt omdat ze plezier hebben en het niet als leren ervaren, terwijl ze toch echt wel stappen hebben gezet. Ze hebben na gebruik van de app dus wel examentraining gehad, maar hebben niet het gevoel dat ze heel hard hebben gewerkt. Dat maakt ook dat ze het langer volhouden.”

 

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan… Jan Bransen, ...

Geplaatst: 05-08-2019 Drie vragen aan… Jan Bransen, hoogleraar Filosofie

Jan Bransen is hoogleraar Filosofie van de Gedragswetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Dit jaar ...

Drie vragen aan... Michiel Lucassen, ...

Geplaatst: 02-04-2019 Drie vragen aan... Michiel Lucassen, medeoprichter van Vernieuwenderwijs

Michiel Lucassen is docent en ontwikkelaar bij Junior Technovium in Nijmegen, bedenker van het VMBO-vak ...

Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick ...

Geplaatst: 18-01-2019 Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick Koning

Zo’n tien jaar geleden merkte schoolcoördinator Patrick Koning op dat zijn leerlingen op het Koning ...