Drie vragen aan... Kimberley Springer-Vonk, aardrijkskundelerares

Kimberley Springer-Vonk is aardrijkskundelerares op het Bernard Nieuwentijt College in Monnickendam. “We zijn net een grote basisschool; we hebben maar 330 leerlingen.” Ze doet dit werk al zeven jaar met veel plezier en sinds twee jaar heeft ze er een eigen draai aan gegeven: ze is zelf uitlegfilmpjes gaan maken om tijd vrij te maken in haar lessen. De leerlingen die ze lesgeeft, 1 t/m 4 vmbo-t, 1 t/m 3 havo en 1 en 2 vwo, zijn hier ook erg blij mee!

Waarom ben je begonnen met het maken van deze video’s?

“Leerlingen klaagden altijd dat ze zoveel huiswerk hadden. In de video’s wordt de basis van de les uitgelegd. Deze moeten ze voor de les bekijken. Zo hebben mijn leerlingen, voor ze de klas in komen, de tekst al gelezen en de uitleg bekeken. Aan het begin van de les stel ik vervolgens een aantal begripsvragen om te controleren of de stof is bekeken en begrepen. Daarna heb ik de rest van de les de tijd om meer de diepte in te duiken en ze te begeleiden. Een andere belangrijke reden om te beginnen met het maken van de video’s was dat leerlingen altijd naar het bijlesuur kwamen met de vraag: ‘Kunt u het nog een keer uitleggen?’ Nu kunnen ze gewoon de video’s opnieuw bekijken. Leerlingen die nu naar bijles komen, hebben echt specifieke vragen, waardoor de bijles een stuk effectiever is geworden. En mijn collega die ook aardrijkskunde geeft, is erg blij met de video’s die ik maak. Die kan ze namelijk ook in haar eigen lessen gebruiken!”

Hoe neem je de uitlegvideo’s op?
“Ik werk met Screencast-O-Matic, een website waarmee je eenvoudig schermopnames kunt maken. Voor de video’s werk ik met de PowerPoint slides van de huidige aardrijkskundemethode. Die pas ik aan, zodat ze passen bij mijn uitleg. Vervolgens zet ik de PowerPoint op diavoorstelling en begin ik uit te leggen, zoals ik dat in de les ook zou doen. Soms zie je een webcamopname van mij rechtsonder, maar als ik daar geen zin in heb, spreek ik de les in zonder webcam. De video’s zijn via de elektronische leeromgeving, de ELO, te vinden en ze staan ook openbaar op YouTube. Nu krijg ik berichtjes van leerlingen van andere scholen om mij te bedanken voor de behulpzame video’s.”

Wat is de volgende stap?
“Het kost heel veel werk om de filmpjes te maken, maar het bespaart me enorm veel tijd in de les. Daarbij haal ik er veel energie uit. Zeker nu ik het aantal abonnees wekelijks zie groeien! De volgende stap is om met Edpuzzle te werken. Dan kan ik verdiepende vragen toevoegen aan de filmpjes, die de leerlingen online moeten beantwoorden. Weet ik meteen wie de filmpjes heeft bekeken! En natuurlijk of de stof goed is begrepen. Daarna is het mijn doel om video’s te maken per onderwerp, dus los van de methode. Dat is makkelijker en blijft langer bruikbaar. Zo was ik laatst bij de Hunebedden en dacht ik dat een filmpje met uitleg over de IJstijd bij dit fenomeen heel leuk zou zijn voor mijn leerlingen. Helaas hebben we in het onderwijs wel eens last van het fenomeen ‘tijdgebrek’, waardoor ik voor nu gebruik blijf maken van de presentaties uit mijn lesmethode. Maar de eerste stap is wel gezet, want ik heb laatst een selfiestick aangeschaft om die video’s mee te kunnen maken!”

Bezoek het YouTube-kanaal van Kimberly Springer-Vonk

Anderen bekeken ook dit

Drie vragen aan... Michel van ...

Geplaatst: 25-07-2019 Drie vragen aan... Michel van Ast, trainer en coach ICT

Michel van Ast geeft lezingen en workshops over het thema ‘onderwijs en ICT’, traint en ...

Vijf YouTube-kanalen van leraren

Geplaatst: 30-07-2019 Vijf YouTube-kanalen van leraren

Veel leraren geven niet alleen in de klas les, maar ook voor de camera. Zij ...

Drie vragen over Codam Coding ...

Geplaatst: 12-07-2018 Drie vragen over Codam Coding College

Tijdens een kosteloze studie opgeleid worden tot een briljante softwareprogrammeur op een Nederlands coding college zonder ...