Drie vragen aan

Nieuw!

Drie vragen over de gevolgen van AVG voor scholen aan Wendy Geurkink

Per 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. De torenhoge boetes voor nalatigheid zijn al maanden in het nieuws. Maar… is de AVG ook niet een welkom handvat dat onderwijsinstellingen op weg kan helpen met hun online veiligheid? ...

Drie vragen aan... Renate Boxem, bèta-coördinator ...

Het Vellesan College in IJmuiden is een GLOBE Science School, samen met nog zes andere scholen in Nederland. Scheikundedocent Renate Boxem is als projectcoördinator aanspreekpunt als het gaat om de GLOBE Science School-activiteiten op school. Drie vragen aan haar over ...

Visueel beperkte leerlingen leren programmeren tijdens de Visio Codeweek

Drie vragen aan... Wendy Voorn, projectleider ...

Is het mogelijk om leerlingen met een visuele beperking kennis te laten maken met programmeren en de toepassingen van robots? Nou en of. Visio onderwijs – bestaande uit zes speciaal-onderwijsscholen voor visueel beperkte leerlingen – organiseerde onlangs een Codeweek voor ...

Drie vragen aan… Philip de Roos, ...

Hoe helpt ICT in andere branches dan het onderwijs om het werk te vergemakkelijken. Dat vroegen we Philip de Roos (35), advocaat en oprichter van Legalloyd. Het ‘onttoveren’ van het recht is zijn levensmissie. Met ‘doe-het-zelf’ juridische software wil hij ...

Drie vragen aan... samenwerkingsexpert Esther Klaster

Met welke andere scholen kun je samenwerken als je een ICT-project in de klas wilt starten? Welke onderwijscentra in de buurt zijn het schoolvoorbeeld van kennisdeling over mediawijsheid? En hoe kom ik er achter of mijn collega-docent misschien lid is ...

Drie vragen aan… ethisch hacker Jan ...

NS, de Efteling en de rijksoverheid. Een paar organisaties die ethisch hacker Jan van Kampen heeft geholpen bij het testen van de veiligheid van hun applicaties of websites. Drie vragen aan de innovatieve ondernemer over zijn drijfveren, zijn belangrijkste hack ...

Drie vragen aan... Fred van Vliet

Het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) beschikt over ruim 2.500 iMacs in haar gebouw. Haar leerlingen mogen deze pc’s en andere faciliteiten iedere dag gebruiken. Daarnaast beschikt het GLR over een geavanceerde mediaroom. Het zijn slechts een paar voorbeelden die de ...

Drie vragen aan… Frans Peeters

De wereld waarin onze kinderen opgroeien, is en wordt steeds digitaler. De producten en apparaten om ons heen worden staan steeds vaker in contact met elkaar, en bevatten tegenwoordig vrijwel allemaal een printplaat. Maar waarom moeten leerlingen leren coderen, hoe ...

Drie vragen aan… Paulien Lakeman

Waar pen en papier het onderwijs eeuwenlang heeft gedomineerd, lijken zij in toenemende mate verdrongen te worden door tablets, laptops en smartphones. Steeds meer onderwijsinstellingen in het mbo en voorgezet onderwijs maken het device zelfs een verplicht onderdeel van het ...

Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

DDoS aanvallen, ransomware en keyloggers; de digitale bedreigingen voor onderwijsinstellingen stapelen zich op, en ze komen zowel van buiten als van binnen de organisatie. Veel onderwijsinstellingen vertrouwen nog steeds op inmiddels achterhaalde beveiliging. We spraken daarom Pieter Oosterhof, licentiemanager bij ...

Drie vragen aan… Edwin van Andel

Hacken is het vinden van toepassingen zoals die niet door de maker van het (computer) programma of product bedoeld zijn. Door de cyberaanvallen van de afgelopen jaren heeft ‘de hacker’ een slechte naam gekregen. Volgens Edwin van Andel, CEO van ...

Drie vragen aan… Wilma van den ...

Het onderwijs wordt steeds digitaler. Niet alleen leerlingen, maar ook docenten kunnen steeds meer informatie online vinden en maken hier ook gebruik van. In deze groeiende poel van online informatie lopen zij echter steeds vaker de kans, bewust dan wel ...

Drie vragen aan… Jeroen Borgsteede

Als algemeen directeur van SLBdiensten is Jeroen Borgsteede eindverantwoordelijke van dit platform, ICTheek.nl. We vragen hem naar de achtergronden.