Drie vragen aan

Nieuw!

Drie vragen aan… mediawijsheidexpert Patrick Koning

Zo’n tien jaar geleden merkte schoolcoördinator Patrick Koning op dat zijn leerlingen op het Koning Willem I College wel iets mediawijzer mochten worden. Bij gebrek aan lesmateriaal en methodes besloot hij zelf aan de slag te gaan. Inmiddels weet hij ...

Drie vragen aan … Maaike ...

Maaike Zijm is docent op de enige middelbare school op Texel: OSG de Hogeberg. Zij heeft het Digitaal Klaslokaal opgezet, haar eigen website met hulpmiddelen voor leerlingen, ICT-tips voor docenten en blogs over haar lessen, studiedagen en Edcamps. Hoe is haar website ...

Drie vragen aan… Louis Spaninks, ...

Louis Spaninks is naast directeur van het opleidingsfonds CA-ICT ook coördinator van de Human Capital Agenda ICT. Wat is zijn visie op het huidige ICT-beleid in het onderwijs op vo- en mbo-niveau en wat kan daar verbeterd worden?

Drie vragen aan… Marjolijn Bonthuis, ...

Marjolijn Bonthuis is adjunct-directeur bij ECP, Platform voor de Informatiesamenleving. Inhoudelijk is ze verantwoordelijk voor de projecten en programma’s op het terrein van Veiligheid & Vertrouwen. Hoe kijkt zij aan tegen veiligheid bij scholen? En hoe moeten scholen omgaan met hackende ...

Drie vragen aan... Susan Spekschoor, ...

Susan Spekschoor is leerkracht en ICT-coördinator op VSO De Ziep in Didam, een school voor kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking. Ze staat al zo’n achttien jaar voor – of in, zoals ze zelf liever zegt - de klas. ...

Drie vragen aan... Kimberley Springer-Vonk, ...

Kimberley Springer-Vonk is aardrijkskundelerares op het Bernard Nieuwentijt College in Monnickendam. “We zijn net een grote basisschool; we hebben maar 330 leerlingen.” Ze doet dit werk al zeven jaar met veel plezier en sinds twee jaar heeft ze er een ...

Drie vragen aan... Michel van ...

Michel van Ast geeft lezingen en workshops over het thema ‘onderwijs en ICT’, traint en coacht leraren die technologie in hun lessen willen integreren en adviseert en begeleidt ook onderwijsinstellingen over deze kwestie. Daarbij is Van Ast coauteur van de ...

Drie vragen over de AVG ...

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is op 25 mei ingevoerd. Vlak voor de zomervakantie maken we de stand op: hoe ver is het onderwijs met de invoering van de nieuwe wetgeving? Dat vroegen we aan Tonny Plas, onderwijsadviseur en mede-eigenaar ...

Drie vragen over Codam Coding ...

Tijdens een kosteloze studie opgeleid worden tot een briljante softwareprogrammeur op een Nederlands coding college zonder leraren die 24/7 open is? Dat klinkt bijna als sciencefiction. Toch is het 24 september a.s. zover. Dan opent de futuristische fulltime programmeeropleiding Codam haar ...

Drie vragen over papierloos vergaderen ...

Nederland is hét vergaderland bij uitstek en ook binnen het onderwijs wordt heel wat afgepolderd. Maar met uiteenlopende vak- en werkgroepen, decanaten, afdelingsbijeenkomsten, directievergaderingen, rapportvergaderingen en wat al niet meer, raakt het overzicht nog weleens verloren. Om over de hoeveelheid ...

Drie vragen aan… Matijs Lips, ...

Docent Matijs Lips (32) van het Dr. Nassau College in Beilen won onlangs de titel 'Beste leraar Nederlands van 2018'. Volgens het juryrapport van initiatiefnemers De Taalstaat en het Genootschap Onze Taal mede dankzij zijn moderne inzichten en zijn mening over ...

Drie vragen over de gevolgen ...

Per 25 mei 2018 treedt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in werking. De torenhoge boetes voor nalatigheid zijn al maanden in het nieuws. Maar… is de AVG ook niet een welkom handvat dat onderwijsinstellingen op weg kan helpen met hun online veiligheid? ...

Drie vragen aan... Renate Boxem, ...

Het Vellesan College in IJmuiden is een GLOBE Science School, samen met nog zes andere scholen in Nederland. Scheikundedocent Renate Boxem is als projectcoördinator aanspreekpunt als het gaat om de GLOBE Science School-activiteiten op school. Drie vragen aan haar over ...

Visueel beperkte leerlingen leren programmeren tijdens de Visio Codeweek

Drie vragen aan... Wendy Voorn, ...

Is het mogelijk om leerlingen met een visuele beperking kennis te laten maken met programmeren en de toepassingen van robots? Nou en of. Visio onderwijs – bestaande uit zes speciaal-onderwijsscholen voor visueel beperkte leerlingen – organiseerde onlangs een Codeweek voor ...

Drie vragen aan… Philip de ...

Hoe helpt ICT in andere branches dan het onderwijs om het werk te vergemakkelijken. Dat vroegen we Philip de Roos (35), advocaat en oprichter van Legalloyd. Het ‘onttoveren’ van het recht is zijn levensmissie. Met ‘doe-het-zelf’ juridische software wil hij ...

Drie vragen aan... samenwerkingsexpert Esther ...

Met welke andere scholen kun je samenwerken als je een ICT-project in de klas wilt starten? Welke onderwijscentra in de buurt zijn het schoolvoorbeeld van kennisdeling over mediawijsheid? En hoe kom ik er achter of mijn collega-docent misschien lid is ...

Drie vragen aan… ethisch hacker ...

NS, de Efteling en de rijksoverheid. Een paar organisaties die ethisch hacker Jan van Kampen heeft geholpen bij het testen van de veiligheid van hun applicaties of websites. Drie vragen aan de innovatieve ondernemer over zijn drijfveren, zijn belangrijkste hack ...

Drie vragen aan... Fred van ...

Het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR) beschikt over ruim 2.500 iMacs in haar gebouw. Haar leerlingen mogen deze pc’s en andere faciliteiten iedere dag gebruiken. Daarnaast beschikt het GLR over een geavanceerde mediaroom. Het zijn slechts een paar voorbeelden die de ...

Drie vragen aan… Frans Peeters

De wereld waarin onze kinderen opgroeien, is en wordt steeds digitaler. De producten en apparaten om ons heen worden staan steeds vaker in contact met elkaar, en bevatten tegenwoordig vrijwel allemaal een printplaat. Maar waarom moeten leerlingen leren coderen, hoe ...

Drie vragen aan… Paulien Lakeman

Waar pen en papier het onderwijs eeuwenlang heeft gedomineerd, lijken zij in toenemende mate verdrongen te worden door tablets, laptops en smartphones. Steeds meer onderwijsinstellingen in het mbo en voorgezet onderwijs maken het device zelfs een verplicht onderdeel van het ...

Drie vragen aan… Pieter Oosterhof

DDoS aanvallen, ransomware en keyloggers; de digitale bedreigingen voor onderwijsinstellingen stapelen zich op, en ze komen zowel van buiten als van binnen de organisatie. Veel onderwijsinstellingen vertrouwen nog steeds op inmiddels achterhaalde beveiliging. We spraken daarom Pieter Oosterhof, licentiemanager bij ...

Drie vragen aan… Edwin van ...

Hacken is het vinden van toepassingen zoals die niet door de maker van het (computer) programma of product bedoeld zijn. Door de cyberaanvallen van de afgelopen jaren heeft ‘de hacker’ een slechte naam gekregen. Volgens Edwin van Andel, CEO van ...

Drie vragen aan… Wilma van ...

Het onderwijs wordt steeds digitaler. Niet alleen leerlingen, maar ook docenten kunnen steeds meer informatie online vinden en maken hier ook gebruik van. In deze groeiende poel van online informatie lopen zij echter steeds vaker de kans, bewust dan wel ...

Drie vragen aan… Jeroen Borgsteede

Als algemeen directeur van SLBdiensten is Jeroen Borgsteede eindverantwoordelijke van dit platform, ICTheek.nl. We vragen hem naar de achtergronden.