Tien redenen voor deelname aan de STEAM Cup Challenge

Tags

Geen tags gevonden!

Het was niet alleen volgens organisatoren Slim.nl en IT Randsteden, maar ook volgens alle deelnemende leraren en leerlingen het allerleukste evenement van 2018: de STEAM Cup Challenge. Tijdens de finaledag op 28 maart 2018 in het NEMO Science Center in Amsterdam presenteerden leerlingen uit het vo en mbo hun duurzaamheidsoplossing die zij op een Micro:bit hadden geprogrammeerd. Ook in 2018 / 2019 kun je meedoen aan de STEAM Cup Challenge. Waarom zou je dat doen? Daar kunnen wij wel tien redenen voor bedenken! Op zijn minst… 

De STEAM Cup Challenge is een superleuke wedstrijd voor alle docenten uit het voortgezet onderwijs en mbo. Waarom zou je daar eigenlijk aan meedoen? Wij zetten even alle tien redenen op een rijtje! 

1.    Het thema 
Ieder jaar heeft de STEAM Cup Challenge een ander thema. Vorig jaar gingen de leerlingen aan de slag met het thema duurzaamheid. Voor 2018/2019 is het thema het ‘huis van de toekomst’. Bedenk én maak een innovatieve toepassing met de Micro:bit voor in of om het huis.

2.    De fantastische prijzen
Je kunt fantastische prijzen winnen voor je klas en voor de school. Vorig jaar gingen de winnaars met de hele klas naar Walibi World, ontvingen zij een STEAM-pakket met onder andere een 3D-printer en een training bij IT Randsteden. Volgend jaar zit in ieder geval Walibi World weer in het prijzenpakket. 

3.    De Micro:bit
De Micro:bit is een minicomputer, waarmee je allerlei leuke toepassingen kunt maken door te programmeren. Ga het avontuur aan met je leerlingen en maak een start met de Micro:bit. Daarmee zetten je leerlingen niet alleen de eerste stappen op het gebied van programmeren, maar worden ze ook uitgedaagd om na te denken over een actueel en uitdagend thema. 

4.    De programmeertrainingen 
Als je meedoet krijg je een training aangeboden waarin je kennismaakt met de werking van de Micro:bit en MakeCode. Je verlaat de training met een pakket aan spullen, waarmee je direct aan de slag kunt: tien Micro:bits, een pakket met additionele sensoren, tien lesplannen en een uitnodiging voor een serie webinars.

5.    De strakke planning
De trainingen worden georganiseerd door IT Randsteden en vinden plaats in september, oktober en november 2018:
•    Amersfoort: 27 september en 16 november
•    Amsterdam: 15 oktober en 14 november
•    Eindhoven: 28 september en 22 november
•    Rotterdam: 4 oktober en 23 november
•    Zwolle: 26 september en 15 november

6.    Het strakke schema tot de finale
Ook na de trainingen is er een strak schema uitgestippeld tot aan de finale:
•    Webinars: december 2018 / januari 2019
•    Project inleveren voor pre-selectie vakjury: vrijdag 15 maart 2019
•    Uitslag pre-selectie: maandag 1 april 2019
•    The Final Challenge, het finale-evenement: woensdag 17 april 2019.

7.    De ultieme challenge voor álle vakken
Of je nu werkt op het Technasium, of Wiskunde, Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde of Informatica geeft; het is voor docenten vanuit verschillende disciplines interessant om deel te nemen.

8.    De ervaringen van vorig jaar
De finale vorig jaar bij NEMO was een groot succes. Wil je meegenieten? 
•    Bekijk dan de aftermovie.
•    Of lees het uitgebreide sfeerverslag met alle prijswinnaars op een rij

9.    Waar voor je geld 
Deelname aan de STEAM Cup Challenge kost € 695 excl. btw. Door in te schrijven doe je mee aan de STEAM Cup Challenge, je ontvangt dan het volgende:
•    een Micro:bit training,
•    tien Micro:bits, een pakket met additionele sensoren en tien kant-en-klare lesplannen en
•    een serie webinars.

10.    De deskundige jury
Uiterlijk vrijdag 15 maart 2019 moeten de deelnemende teams hun project inleveren in een Sway-presentatie. Een deskundige jury selecteert de beste ideeën. Deze teams mogen tijdens de ‘Final Challenge’, het finale-evenement, dat op woensdag 17 april 2019 zal plaatsvinden, hun project pitchen voor de jury in een ‘Dragons Den’-setting. De jury let onder andere op het generieke resultaat, de rol van de docent, niveau/leeftijd van de leerlingen, techniek, creativiteit en presentatie. Zoals we al aangaven: het winnende team wint fantastische prijzen voor hun klas én voor de school.

Meer weten?
Besluit al genomen? Of toch nog op je gemak alles even nalezen? Kijk in beide gevallen op www.steamcupchallenge.nl . Of neem contact op met Sandra Fiege, productmanager Adobe/ Projectmanager STEAM Cup Challenge, sandra.fiege@slbdiensten.nl