Onderwijsreis naar Silicon Valley – deel 4 – Startups

Tags

Geen tags gevonden!

Om inspiratie op te doen voor de ontwikkelingen op ICT-gebied togen Jeroen Borgsteede en Charles Stork, de directeuren van SLBdiensten en Slim.nl, naar Silicon Valley. Naast Google en Apple, zitten hier immers ook vele interessante startups. In de laatste aflevering van deze blogserie komt een aantal interessante startups aan bod. 

We begonnen de reis naar Silicon Valley, omdat we wilden leren welke innovatieve ontwikkelingen SLBdiensten en Slim.nl maar ook het onderwijs an sich op een positieve manier kunnen beïnvloeden. Als je het over nieuw en vooruitstrevend hebt in Silicon Valley kom je natuurlijk snel uit bij de snelle en onstuimige wereld van startups. 

Neem bijvoorbeeld Helium. Dat richt zich op Internet of Things (IoT). Dit is een term die je meer en meer voorbij hoort komen en ook iets waar Microsoft serieus op inzet. Zo is er bijvoorbeeld een Windows 10 IoT-versie en ook een Azure IoT-versie. Wat wij echter wel zien is dat niemand echt veel verder komt dan business cases rondom slimme gebouwen. Hierbij wordt in deze gebouwen via geavanceerde systemen gemeten of er mensen in een ruimte zitten. Aan de hand daarvan wordt het licht aan- of uitgedaan en wordt de verwarming ingeregeld. Vaststellen dat deze techniek nu nog gekoppeld is aan abstracte business cases, is kort door de bocht, maar Jeroen en ik zijn niet erg overtuigd van het huidige verdienmodel. Dit zie je terug bij deze startup, waarmee het niet zo goed gaat. Helium heeft nu al een paar keer haar product moeten aanpassen, omdat er dan net weer geen interesse in was. Als gevolg daarvan zijn ze van 25 naar 12 werknemers gegaan. De focus is wat zoek en de roadmap verandert met de dag. Onze mening was toch wel dat de kans klein is dat je Helium over een jaar nog tegenkomt. Erg leerzaam voor ons en tegelijkertijd droevig voor Helium; maar ook dat is Silicon Valley.

Show, don’t sell 
Een startup die al een paar stappen verder is en waarmee het beter gaat, is B8ta. Dit bedrijf staat voor een geheel nieuw retail-concept waarbij ze geen geld verdient met de producten die ze aanbiedt. In plaats daarvan betalen fabrikanten van de nieuwste consumentenelektronica B8ta om hun producten in haar winkel te mogen etaleren. Samengevat kun je zeggen dat het bedrijf opbrengst genereert op basis van: ‘show, don’t sell’. Hierbij wordt grootschalig gebruik gemaakt van in-store analytics. Bestellen kan de klant vervolgens voor de laagste prijs bij eBay of Amazon. B8ta zorgt dus feitelijk alleen voor het uithangbord. Elk product in hun etalage wordt op dezelfde manier gepresenteerd. Je kunt het product aanraken, testen en bestellen. Op een iPad die naast het product hangt, kun je beschrijvingen lezen en productfilmpjes bekijken. Het hele winkelpand hangt vol met camera’s. Deze camera’s registreren precies hoe lang mensen bij een bepaald product staan en wat ze ermee doen. Daarnaast wordt bijgehouden of mensen naar de productfilmpjes kijken. Op deze manier krijg je als fabrikant een goed inzicht in de ‘verkoopbaarheid’ van je product en of je het op de juiste wijze aanprijst. 

Startups financieren
Interessant om een week lang rond te reizen door een gigantisch startupbolwerk. Maar je gaat je wel afvragen welke financiële stromen daarachter zitten. Daarom zijn we langs gegaan bij Plug and Play Tech Center; ‘s werelds grootste startup accelerator. Ze biedt startups die net begonnen zijn hulp om hun idee tot bedrijf te maken en vervolgens de stap te zetten naar serieuze investeerders. Dat alles doen zij voor een ‘klein’ aandeel in deze bedrijfjes. Plug and Play is één van de eerste investeerders in Google geweest en ook bedrijven als Dropbox en PayPal zijn bij deze accelerator begonnen. Philips is als corporate partner betrokken bij Plug and Play en probeert veelbelovende startups te scouten en binnen te halen. We hadden een meeting met de programmaleider van Philips. Leuk om te zien dat een Nederlands bedrijf indirect aan de start staat van startups aan de andere kant van de wereld. Dat prikkelt op z’n zachtst gezegd de ambities om ons als Nederlandse organisatie op grote schaal bezig te houden met vernieuwing. The sky is – ook in Silicon Valley – the limit.