Onderwijsreis naar Silicon Valley – deel 1: lessen om in Nederland toe te passen

Wil je in Nederland voorop blijven lopen op ICT-gebied, dan is het goed om inspiratie op te doen in de Verenigde Staten, de bakermat van de ICT. Daarom togen Jeroen Borgsteede en Charles Stork – de directeuren van SLBdiensten en Slim.nl – naar Silicon Valley om de nieuwste IT-toepassingen in  het onderwijs te ontdekken. Naast Google en Apple, zitten hier immers ook vele interessante startups. Charles klom in de pen (lees: schoof achter zijn draadloos toetsenbord) en deelt in deze rubriek zijn ervaringen na een weekje rondkijken in het mekka van de technologie.

Ons doel was om in Silicon Valley in aanraking te komen met bedrijven die zich richten op nieuwe technologieën. Technologieën waarvan wij denken dat het Nederlandse onderwijs er de komende jaren mee te maken gaat krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Business Intelligence, Internet of Things, Artificial Intelligence en 3D printing/design. Termen die je vaak hoort, maar wat betekenen ze nu echt? En wat kunnen we er bij SLBdiensten en Slim.nl mee? Hoe kunnen we voorop lopen binnen techniek en onderwijs? 
Daarnaast zijn wij zelf natuurlijk ook continu op zoek naar nieuwe praktische oplossingen. Bijvoorbeeld voor onze Slim.nl MBOWebshop, onze innovatieve online winkel die razendsnel groeit. Deze levert allerlei kansen op maar ook problemen die nieuw voor ons zijn. Voor de gemiddelde startup in Silicon Valley is dat dagelijkse kost. 

Frame: focus op je road map
Een voorbeeld van een bedrijf waarvan we op dit gebied veel kunnen leren, is Frame. Deze onderneming heeft een techniek ontwikkeld om vanuit de browser volledige programma’s te laten draaien. Zij doet dit onder andere voor Adobe en opeens werd het mij duidelijk hoe het Adobe lukt om Photoshop online op een Chromebook te laten draaien: dat gaat dus via Frame.

In dit bedrijf vielen een paar dingen op. Frame ontwikkelde in het begin voor elke klant een feature als zij erom vroegen. Zelfs als de ontwikkelaars bij Frame zelf het nut er niet van in zagen. Dit is natuurlijk steeds weer werk waar je niet op zit te wachten. Op een gegeven moment zijn ze bij Frame gewoon ‘Nee’ tegen klanten gaan zeggen. Ze stelden een road map op waarin ontwikkelingen stonden die voor vrijwel alle klanten belangrijk zijn. Wie met een bijzondere vraag langskwam, kreeg nee te horen. Daarmee hielden ze focus.

Zeg eens wat vaker ‘nee’
Dat zorgde echter voor een onverwachte interessante ontwikkeling. Klanten werden zich bewust van de features waar ze om vroegen. Hun wensen werden specifieker en concreter en de samenwerking werd prettiger. Met als gevolg dat er in sommige gevallen alsnog extra features opgeleverd konden worden.
 
Iets soortgelijks zien we nu met de Slim.nl MBOWebshop. Vanaf welk moment durf je soms ‘Nee’ te verkopen en wat zou er dan kunnen gebeuren? Dergelijke ervaringen sterken ons in de gedachte dat nee zeggen zeker niet altijd verkeerd hoeft te zijn, maar je moet het wel kunnen onderbouwen met bijvoorbeeld een road map. En je moet natuurlijk met je relaties kijken wat voor de samenwerking het beste werkt.

Charles Stork, directeur SLBdiensten en Slim.nl 
 

Charles Stork

Charles Stork

Vader van 3 dochters, sportverslaafde, onderhandelaar met software- en hardware leveranciers, geen techneut, wel gek op nieuwe technologie, hou van webwinkels en gadgets.