Hour of Code: drie gratis tools voor coderen in de klas

Deze week is het ‘Hour of Code’ (Uur Code), een internationaal initiatief met het doel kinderen gedurende de week in 1 uur meer te leren over programmeren, ook wel coding genoemd. Microsoft ontwikkelt op dit moment veel gratis lesmateriaal op dit gebied, onder andere voor Minecraft. Veel van dit materiaal is nog onbekend bij docenten terwijl SLBdiensten een groot deel van dit materiaal beschikbaar kan stellen aan scholen in Nederland.

Coding in Nederland

Coding is al geruime tijd een ‘hot-topic’ binnen het onderwijs. Er is in Nederland, nu en in de toekomst, een tekort aan goede programmeurs. Dat terwijl de technologie zich steeds sneller ontwikkelt en de vraag naar geschoolde mensen volgens de voorspelling alleen maar zal blijven stijgen. Ook komen we steeds meer in aanmerking met technologie, het haast onlosmakelijk verbonden met veel van de apparaten waar we in ons dagelijks gebruiken. Denk aan je laptop & iPad maar ook aan cv-systemen die sinds kort computergestuurd te bedienen zijn of het feit dat we binnenkort waarschijnlijk allemaal gaan pinnen middels onze smartphones. Het wordt daarom steeds belangrijker dat we weten hoe dit soort zaken in elkaar zitten. Het Nederlandse onderwijs wordt daarom op verschillende manieren geprikkeld om er voor te zorgen dat kinderen hier op al jonge leeftijd een begin mee maken. Daarnaast spelen coding-lessen ook in op andere belangrijke vaardigheden zoals logisch nadenken, samenwerken en creativiteit.

1. Hour of Code-cursus Minecraft

Microsoft heeft dit jaar een hele interessante bijdrage aan Hour of Code gedaan: de eerste release van een Minecraft-product in de vorm van een cursus van één uur. Sinds de overname van Minecraft door Microsoft iets meer dan een jaar geleden zitten wij met smart te wachten op de plannen die ze hebben voor het onderwijs.  Tijdens de Nederlandse cursus van Minecraft werk je in een simulatie van Minecraft en voltooi je verschillende coding-opdrachten om het level te halen. Via codeblokken (geen echte programmeertaal, maar een manier om het coderen te versimpelen en eerst in te gaan op de basisprincipes) leer je o.a. om te gaan met variabelen, loops en if-then-functies. Het is een leuke cursus ter introductie van coding voor eerstejaars VMBO en/of einde basisschool. 

2. TouchDevelop

De Minecraft Hour of Code-cursus is voor HAVO/VWO en bovenbouw VMBO wellicht net iets te simpel. Voor deze doelgroep heeft Microsoft een vervolg, genaamd TouchDevelop. Op de website van TouchDevelop zijn verschillende e-learningcursussen beschikbaar op alle niveaus.

Jetpack Jumper

Via de cursus Jetpack Jumper leren de leerlingen een kapotte game repareren door middel van coderen. Leerlingen kunnen eerst beginnen met de codeblokken en door steeds een moeilijker level te kiezen gaan ze meer en meer in de code werken. Daardoor is deze cursus zeer geschikt voor het middelbaar onderwijs met het oog op gedifferentieerd leren: iedereen kan namelijk werken op zijn of haar eigen niveau. Tevens is er voor docenten een geheel lesprogramma beschikbaar waardoor het mogelijk is om heel simpel een programma op te zetten van een aantal weken.

3. Imagine - Microsoft Virtual Academy

Is dit niet voldoende en wil je je leerlingen een echte uitdaging geven? Neem dan eens een kijkje op de Imagine-pagina van Microsoft Virtual Academy (Microsoft benoemt al hun activiteiten op het developersvlak onder de term ‘Imagine’). Hierin vind je o.a. een vervolg op de cursussen van TouchDevelop genaamd CODExist. In deze cursussen leer je niet om een game te repareren maar juist middels het TouchDevelop-platform een game vanaf het begin op te bouwen. Vervolgens kun je je game ook delen met anderen zodat je kan laten zien wat je hebt gebouwd!

Aan de slag met coderen in de klas

Meer weten over deze mogelijkheden en hoe je deze kan toepassing in de klas? Volg dan onze cursus Coderen in de Klas, die we samen met trainingspartij IT-Randsteden organiseren.

Ymke Manders

Ymke Manders

Als relatiemanager voor de MBOWebshop.nl onderhoud ik alle contacten met scholen, uitgevers en het CB. Door middel van slimme (technische) innovaties en korte lijnen met scholen en uitgevers proberen we het traditionele distributiemodel te doorbreken. Mijn aanpak als relatiemanager zou ik omschrijven als nuchter en praktisch met een hoog gehalte ‘handen uit de mouwen steken’. Ik krijg energie van leuke informele gesprekken en het vinden van handige nieuwe oplossingen. Wil je graag meer weten over wat de MBOWebshop.nl jouw school te bieden heeft? Neem dan contact met mij op via ymke.manders@mbowebshop.nl.