De STEAM Cup Challenge is op stoom!

De STEAM Cup Challenge is sinds oktober 2017 in volle gang. En dat met groot succes. Inmiddels hebben maar liefst vijftig teams zich aangemeld voor dit educatieve event voor voortgezet onderwijs en mbo scholen. Veel leraren en leerlingen zijn al razend enthousiast. Maar het goede nieuws is: het is nog niet te laat om mee te doen. Inschrijven kan nog tot uiterlijk 11 januari. De laatste training is op 16 januari.

Slim.nl en trainingspartner IT Randsteden organiseren samen de STEAM Cup Challenge. STEAM staat voor Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics. Het is een manier om leerlingen te laten werken aan hun wetenschappelijke en wiskundige kennis aan de hand van praktische uitdagingen.

De STEAM Cup Challenge laat klassen kennismaken met deze interactieve leermethode. Tijdens de Challenge staat werken met de Micro:bit centraal; een minicomputer waarmee je eenvoudig kunt programmeren. De opdracht is om met behulp van de Micro:bit een oplossing omtrent duurzaamheid te bedenken én te maken Deze oplossing presenteren ze dan tijdens de landelijke finale, waarbij ze kans maken op mooie prijzen voor hun team en de school.

Om te leren over programmeren met de Micro:bit volgen docenten een leerzame training. Na het volgen van de training gaan de docenten uitgerust met lesmodules, tien Micro:bits en een setje sensoren met de leerlingen aan de slag. De eerste reacties van leraren zijn erg positief.

Eerst leren, dan programmeren en presenteren
Sandra Fiege, projectmanager STEAM Cup Challenge: “Ik schakel veel met de deelnemende scholen. Het is erg leuk om te zien hoeveel energie de Challenge bij hen opwekt. De leraren reageren zo uitbundig over wat ze in de training leren. Leraren kunnen na de training bijvoorbeeld een lichtpatroon maken op basis van een zelf geschreven code. Daarmee experimenteren ze verder met de leerlingen. En de leerlingen staan op hun beurt te popelen om hun Micro:bit-creatie te presenteren.” Dat presenteren van de projecten gebeurt aan de hand van een Sway presentatie, een handig presentatieprogramma van Microsoft waarmee tekst en media gecombineerd kunnen worden tot een  presentatie. Naast de laatste training op 16 januari zijn er ook nog webinars gepland om onder andere te ontdekken hoe Sway gebruikt kan worden. 16 februari 2018 is de deadline voor het project en dan dienen de deelnemende teams hun project in te leveren in een Sway presentatie. De jury beoordeelt de inzendingen onder andere op generieke resultaat, rol van de docent, techniek, creativiteit, presentatie, meest duurzame idee. Fiege: “Op deze wijze leren leerlingen veel meer dan alleen programmeren. Volgens de STEAM-methode ontwikkelen ze hun brede vermogen om wetenschappelijke problemen om te zetten in iets tastbaars. ”Alle voortgezet onderwijs en mbo-docenten en hun teams kunnen meedoen. Deelname kost € 695 en geeft recht op de programmeertraining, webinars, tien Micro:bits, een setje sensoren, tien kant-en-klare lesplannen en deelname aan de wedstrijd. Een deskundige jury selecteert daarna de beste tien ideeën. Deze teams mogen op het finale-evenement op 28 maart 2018, op een mooie locatie in Nederland, hun project pitchen voor de jury in een Dragons Den-setting. En maken kans op mooie prijzen.

Aanmelden kan via www.steamcupchallenge.nl
 

  •  *