De Kenniskring doet volop inspiratie op in Dublin

Tags

Geen tags gevonden!

Eens per jaar maken de leden van de Kenniskring ICT & Onderwijs een studiereis. Medio november 2018 stond Dublin op het programma. Een mooie kans om kennis te maken met het Ierse voortgezet onderwijs. En ook een logische keuze: het datacenter van Microsoft is er gevestigd en er zitten twee interessante Showcase scholen. Vanuit SLBdiensten waren Paulien Lakeman, Erwin Lauffer en Tom Vogels erbij.  

Aan de reis naar Dublin namen negen personen deel: docenten, ICT-managers, directeuren en beleidsmedewerkers ICT. “Een goede afspiegeling dus van de verschillende rollen binnen het onderwijs”, aldus Paulien Lakeman, relatiemanager bij SLBdiensten. “De dynamiek die ontstaat tussen de verschillende specialisten en de kennis die wordt uitgewisseld tijdens zo’n buitenlandse reis is onvergelijkbaar met de meer reguliere evenementen in Nederland, die de Kenniskring ook organiseert. Het intensieve contact dat je met elkaar hebt, zorgt voor een veel diepere en uitgebreidere samenwerking.”

De oversteek naar Ierland had verschillende doelen. Allereerst stond dataveiligheid centraal, vandaar het bezoek aan het datacentrum van Microsoft. Hierbij werd steeds de link gelegd met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Ook werd een vergelijking gemaakt tussen de Nederlandse en Ierse manier van lesgeven, onder meer door het bezoek aan een vooruitstrevende Showcase school. “De sfeer zat er meteen goed in, wat natuurlijk enorm bevorderlijk is voor zo’n trip”, aldus Lakeman. “De eerste dag gebruikten we om letterlijk en figuurlijk te landen. We zijn het prachtige centrum van Dublin ingegaan, met onder meer het wereldberoemde Trinity College, en hebben de deelnemers de gelegenheid gegeven om elkaar beter te leren kennen, het programma door te nemen en alvast het eerste Guinness biertje te proeven.”

Donderdagochtend: schoolbezoek Stepaside ETS

De ochtend erop volgde het bezoek aan de Showcase school Stepaside Educate Together Secondary School (ETSS). Paulien: “We begonnen met een interactief groepsgesprek met directrice Barbara Mullhall. Het Ierse onderwijs is in vergelijking met Nederland vrij traditioneel: jongens en meisjes gaan gescheiden naar school, de leerlingen dragen een uniform en het geloof speelt een belangrijkere rol. Ook zijn veel scholen vooral gericht op het behalen van het examen, minder op de persoonlijke ontwikkeling van de leerling. Deze school wijkt daar sterk van af. Ze zijn heel vooruitstrevend en meer gericht op competentiegericht onderwijs. Ze willen de leerling voorbereiden op het leven na de middelbare school en op de plek die je in wilt nemen in de maatschappij. Samenwerken staat centraal, opdrachten worden vaak in projectteams uitgevoerd en digitale vaardigheden zijn belangrijk. Boeken komen er nauwelijks aan te pas; docenten creëren hun eigen lesmateriaal en bepalen daarmee het curriculum voor de leerlingen. Office365 is volledig geïntegreerd in het onderwijs.”

Dat heeft ook zijn effect op de leerlingen: die vragen elkaar makkelijk om hulp en er is wederzijds respect. Er is een open cultuur waarbij je elkaar ondersteunt. Dat bewijzen ook de Digital Ninja’s: leerlingen die hun medeleerlingen, docenten en soms zelfs buurtbewoners helpen met problemen met hun computer en zo eigenlijk de eerstelijns ondersteuning bieden. Because we’ve got potential, zoals een meisje treffend aangaf. Zij schakelen ook rechtstreeks met de leverancier. Tom: “Leerlingen zijn rustiger dan in Nederland. Er hangen posters door het hele gebouw die gaan over respect en samenwerken. Er is een hele open houding ten opzichte van alles wat innovatief is. Je zou verwachten dat zo’n vergevorderde tech-school vol staat met touchscreens en monitors, maar dat was juist niet zo. Er werd heel bewust omgegaan met de inzet van digitale leermiddelen. Het was ook geen must om een device te gebruiken; ook schrijven werd aangemoedigd.” Na het gesprek met de directrice volgde een gesprek in de lerarenkamer met de docenten. Bovendien konden de Kenniskring-leden ook lessen bijwonen. “Ze keken hun ogen uit.” 

Donderdagmiddag: “Fort Knox”

Donderdagmiddag stond het datacenter van Microsoft op het programma. Een heel andere setting: van maximale openheid naar maximale security. “Fort Knox was er niets bij”, aldus Paulien. In een busje met geblindeerde ramen reed het gezelschap naar het datacenter. Een Non-Disclosure Agreement moest worden getekend om niets specifieks over het bezoek te vertellen. Erwin: “De fysieke beveiliging was enorm. Er lag een gracht langs de openbare weg, de hekken stonden onder stroom en het was lastig om op het terrein te komen. De gedachte erachter is dat menselijke fouten eigenlijk de grootste bedreiging vormen en dat iedere menselijke invloed moest worden uitgebannen. Een organisatie die hier een serverruimte of cloudruimte huurt, kan ook zelf aangeven of er een monteur met een schroevendraaier bij mag. Paulien: “Het doel van het bezoek was ook om de deelnemers een beeld te geven van hoe veilig hun data is opgeslagen. Bij alle deelnemers die bezig waren met hun stap naar Azure en vragen hadden over de veiligheid van hun data, was aan het einde van het bezoek alle twijfel verdwenen.” Erwin voegt daaraan toe: “Alle data staat versleuteld opgeslagen, verspreid over meerdere servers. Je weet niet over welke servers, dus er kan nooit iemand bij de complete dataset.”

Vrijdagochtend: kantoor Microsoft

Op vrijdagochtend stond een bezoekje aan het Microsoft-kantoor op het programma. De helft van de groep nam deel aan het Dreamspace-programma, terwijl de andere helft een rondleiding kreeg door het gebouw. Binnen het Dreamspace-programma komen docenten met hun leerlingen bij Microsoft op visite en worden ze in een dagdeel helemaal ondergedompeld in de Microsoft-technologie. “Vaak gaat het om leerlingen en docenten die niet of nauwelijks in aanraking komen met digitale middelen. Ze maken bijvoorbeeld kennis met de Micro:bit en kunnen in discussie gaan over een video over wat technologie betekent voor de toekomst. Het was heel leuk om te zien welke antwoorden hier kwamen. Het was ook een indrukwekkend innovatief gebouw, waar veel aandacht was voor samenwerken, met vijf verschillende restaurants, een skybox, je kon yogalessen volgen en er was een sauna. Vanaf het dakterras keek je uit op de golf course en de paardenrenbaan.”

Op vrijdagmiddag werd het bezoek gezamenlijk afgesloten in een conferentiezaal. 

Lakeman concludeert: “Deze contacten en ervaringen gaan ons in de toekomst veel brengen. Er is veel kennis vergaard die we kunnen toepassen op onze eigen werkzaamheden. Door de groepsdynamiek keken we er ook creatief en kritisch naar om praktische toepassingen te bedenken. De studiereisdeelnemers hebben een Whatsapp-groep waarin ze nog ervaringen uitwisselen. De resterende vragen verzamelen we en zullen we in een Skype-call aan de directrice voorleggen. We verwachten dat we ook in de toekomst nog vaker met deze school in contact zullen blijven.” Ook volgend jaar brengt de Kenniskring weer een bezoek aan het buitenland, bestemming nu nog onbekend. 

Op slbdiensten.nl/kenniskring vindt u meer informatie over het programma, deelnemers en de bijeenkomsten. Voor vragen en deelname kunt u contact opnemen met Paulien Lakeman, relatiemanager SLBdiensten of via de Servicedesk, servicedesk@slbdiensten.nl