Aan de slag met OneNote op een studiedag

Als Productmanager Training & Advies krijg ik regelmatig verzoeken voor het organiseren van een training op maat. Laatst kreeg ik bijvoorbeeld de vraag of wij een workshop van één uur konden verzorgen op een school, tijdens een themadag 'onderwijzer in het digitale tijdperk'. Een leuke aanvraag, waar ik meteen mee aan de slag ging. Samen met onze trainingspartner IT-Randsteden hebben wij op de themadag twee workshops verzorgd: de workshop ‘OneNote in de klas’ en de workshop ‘Coderen, sensoren en 3D printen in de klas’.

Nu loop je er bij beide thema's tegenaan dat ze enorm breed zijn en je er heel veel over kunt vertellen; in een workshop kom je al snel tijd tekort. De insteek werd daardoor: ‘veel laten zien en waar mogelijk wat laten doen’. Voor de workshop ‘Coderen, sensoren en 3D printen in de klas’ hebben we demonstraties gegeven van de Ohbot, Microbit, 3D printer, Raspberry Pi en onder andere toelichting gegeven over de gedachte achter coderen en waarom dit belangrijk is in het onderwijs. Zelf heb ik de workshop ‘OneNote in de klas’ bijgewoond. In dit blog geef ik je een kijkje in het klaslokaal.

Opstarten was even een uitdaging...

De docenten in de workshop hadden sinds de zomervakantie allemaal hun eigen laptop, dus iedereen had zijn eigen device meegenomen. Tja, dan begint de trainer uit te leggen over OneNote en merk je dat sommige deelnemers echt een beginnersniveau hadden. Van de groep deelnemers werkt slechts één docent met OneNote, de rest had het nog nooit gebruikt. De meeste deelnemers vonden het daarom al lastig om de applicatie op te starten. "Hè? Ik zie wel OneNote, maar er staat bij mij geen jaartal achter", "bij mij staat 2013", "bij mij staat 2016", "via welk account moet ik dan aanloggen?". Gelukkig wist de trainer in deze verwarring duidelijkheid te brengen: "De OneNote met een jaartal erachter is de desktopapplicatie en heeft meer functionaliteiten en de OneNote zonder jaartal is de versie die bij Windows 10 hoort. Daarnaast heb je de web-versie met minder functionaliteiten, maar die je wel op meerdere devices (tegelijk) kan gebruiken".

...maar eenmaal opgestart...

Toen iedereen de juiste versie van OneNote had opgestart, werd er door de mogelijkheden van OneNote gelopen die de docenten in de klas kunnen gebruiken. De meeste docenten raakten enthousiast. "Tja, door gewoon te doen en soms iemand die je daarmee op gang helpt, krijg je het vanzelf onder de knie". "Dit is handig, dit kan ik goed gebruiken in de klas".

Een vlucht door de onderwerpen die tijdens de training aan bod kwamen:

  • We gingen in vogelvlucht door de mogelijkheden van OneNote Class Notebook. Wat een mogelijkheden! Opnemen van tekst; schrijven in plaats van typen, invoegen van filmpjes, foto’s en screenshots. Ook hierover enthousiaste reacties: "dat is handig", "daar kan ik wel wat mee", maar ook wat vragen: "maar moet ik dan zelf allemaal handmatig leerlingen invoeren?". Gelukkig maakte de docent al snel duidelijk dat het meevalt. Het maken van een eerste OneNote Class Notebook is kipsimpel: je wordt door een menu van 7 stappen geleid en klaar ben je. Je voert de naam van je les in en automatisch worden diverse sectiegroepen aangemaakt; ruimte voor samenwerking; inhoudsbibliotheek; notitieblokken voor leerlingen. Je kunt ook je collega-docenten machtigen om dit lesnotitieblok te gebruiken, daarmee hoef je niet allemaal zelf het wiel uit te vinden.
  • Gebruik Classroom om 'assignments' (opdrachten) aan te maken en door leerlingen in te laten leveren. Superhandig: vul een due date (einddatum) in, voeg content toe en deel met de leerlingen. Dat scheelt een hoop papierwerk en mailen. Leerlingen kunnen de assignment vervolgens openen, maken en inleveren. De docent kan het werk vervolgens weer beoordelen en een cijfer geven.
  • Office Mix, een gratis plug-in in PowerPoint is heel handig in gebruik en biedt veel extra mogelijkheden. Ook Office Mix werd gedemonstreerd en enthousiast ontvangen. De trainer deed voor hoe je bijvoorbeeld voor Flipping the Classroom van je PowerPoint-presentatie een filmpje kunt maken waarbij je jezelf opneemt, een verhaal vertelt en tegelijk door de presentatie loopt en items aanstipt, omcirkelt e.d.

I am still confused, but now on a higher level

De trainer is dolenthousiast en in de laatste 10 minuten trok ze nog een eindsprint door meer praktische mogelijkheden, en dan is zomaar het uur voorbij. Mijn credo na het volgen van zo een korte sessie is vaak: I am still confused, but now on a higher level. Dit gevoel herkende ik bij een aantal deelnemers. Toch heb ik de indruk dat de workshop heel goed is geslaagd. Docenten waren enthousiast en zijn van plan er verder mee te gaan. Een aantal bleven na afloop zelfs hangen voor nog wat snelle vragen. Een uur om OneNote onder de knie te krijgen is natuurlijk te kort, het was wel voldoende om docenten te enthousiasmeren. Gelukkig kunnen degenen die er echt mee verder willen onze training van een dag ‘OneNote in de klas’ volgen. Ik ben ervan overtuigd dat ze daarna voldoende bagage hebben om met meer vertrouwen aan de slag te gaan. Ik realiseer me ook dat er docenten zullen zijn die denken "het zal mijn tijd wel duren". Ik vind dat best zonde, want zeg nou eerlijk: een hoop zaken zijn toch efficiënter geworden met de komst van technologie in het onderwijs?

(Hoe) gebruik jij OneNote, Mix en Classroom?

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met OneNote, Office Mix en Classroom. Reageer onder mijn blog of stuur me een mailtje, via jeroen.bosman@slbdiensten.nl. Meer informatie over de training ‘OneNote in de klas’ kun je vinden op onze website. Ook als je informatie wilt over het organiseren van een workshop bij jou op school, kun je contact met mij opnemen via de mail.

Jeroen Bosman

Jeroen Bosman